Salam...

Orang kata "Hijrah itu Pengorbanan"..
Huh...! besar maksud tuhh..!!
Ahahahahah.. 

Ni tentang HIJRAH kerja aku..
Start bulan lepas dah pindah kerja baru..
tapi OFIS kerja baru tu letaknya kat Damansara..
tempat yang CONFIRM aku tak terlintas nak hantar resume pun! ha ha ha


gambar dari surau tingkat 12

Tapi di sebabkan tempat kerja baru ni ada plan pindah ke Cyberjaya.. 
so gagahla jugak apply dan Alhamdulillah....
Dan start awal bulan lepas bermulalah episod berulang alik lah aku 
ke Damasara yang terkenal dengan kawasan SESAK & JAMMED tuh.. 
yang tiap-tiap pagi confirm keluar kat laporan lalulintas radio Hot FM..!
dan setiap kali ke udara ulasan tu aku mesti berkata dalam hati "ye ye. aku ada kat situ".

Selalu aku dah kuar highway pun gelap lagi cam nihh... 
Seb baik la CD lagu Maher Zain ada buat penghibur hati penenang jiwa.
Credit tu Fauzi & Firdaus ~ ex-ofismate


Setiap pagi aku terpaksa bertolak sebelum kul 7 pagi *kalau nak 'selamat'*.
Ada 2 jalan.. ikut Elite highway kuar toll Damansara RM 13 pergi balik or ikut
LDP yg sokmo jammed tahap dewa toll RM3.20 pergi balik tapi confirm tak sampai 
kurang dari sejam setengah! ha ha. Kalau hujan leh cecah 2-3 jam lagii.. huhuhu.
Ada satu option masuk KL keluar MEX.. tapi aku tak sempat belajar jalan tu huhu.


Hari-hari average 3- 4 jam gak le drive pergi balik.. tu paling cepatt.
tu baru bab driving.. bab parking lagi satu halll..
memang MASAKKK laa parking kat area-area nih.
Secure parking*nama company* bersepah-sepah.. tapi  MAHAL GILER. Rate 1st 1 hour RM2, jam berikutnya RM3, Jam berikut dan seterusnya RM4/hour. GILA ke aperr..
kalau parking 8 jam leh cecah RM30 wehhhh!!
Masak-masakk...

Tapi ada la satu parking ni RM 9 /entry/day.
RM 9 bebb..! 10 hari RM 90! 


Pastu kalau parking kat situ keta aku CONFIRM dia dah reserve utk 
parking kat hujung tebinggggg nuu....! 
alasannya keta ku panjang huhu. Nak masuk parking pun aku ngeriiii siottt.... bayangkan kalau reverse masuk parking tu kat reverse camera tak nampak tanah dahh.. nampak lalang tepi gaung jekk.. fuhhhhhhhhhhhhh!! Tiap kali masuk keta mesti aku cek gear betul2 masuk D.. 
kot tersilap masuk R memang 'selamat'..!!! Dah la nak kuar parking tu pun turun bukit 45 deg gakk.. curam abess.. kalau turun tu tak nampak tanah sehh.. nampak bumper enjin keta depan jee.. hua hua huaa!
2-3 hari pertama aku parking situ berdebar tiap kali nak turun bukit tu huhu


Pastu nak turun parking tu ada lak tangga yg curam 45deg gak..!! oh gayatt gayattt..!
dah la lebar tangganya kecikkk.. tapak kaki pun kena menyengett pijak huhu


pandangan dari bawahh.. tak gayatt..? 
tapi kadang aku tak ikut tangga ni.. pusing jalan lain jauh sket huhu.


last-last aku follow ofis mate aku yg menumpang parking kat depan rumah 
resident kat situ. jauh tuuu jalann.. 15 minitt wehhh!! 
Kalau tengok kat jalan ni keta aku pun ada.. nuuuuuuu
hujung sekali tuuu.. tak nampak kan..? punya la jauh ha ha.
Excercise worth RM 9 la katakannn
Tapi area-area sini pun berisiko gak.. ade je kes-kes kereta memember 
kena tarik dek majlis perbandaran. Dah satu hal plak nak bayar sampai RM200!


Ha ni zoom dekat2 skett.. kira 2 keta depan aku pun pun park-mate aku gak le.. biasa aku sampai mesti keta diaorang dah parking dulu. Susunan same je hari hari hehe. Anyway ma kaseh la kat tuan umah.. moga murah rezeki aminn.


 Tu belum lagi cabaran melintas jalan ni... huhuhu. Memang mencabar 
la duk area Damansara nih.. 'masakkkk!' Moralnya masa memula tu kos milleage sehari RM13 + RM 9 + RM20 dalam RM40 ++. 10 hari RM400...! kalau sebulan..???

Anyway.. semuanya dah berlalu..!! Alhamdulillahh... ! setelah hampir 10 tahun berulang alik berkilo-kilo metriko. penantian aku berbaloiii akhirnya... hari ni 1st day masuk kerja ke ofis kat Cyberjaya... 
cuma < 10 km away from home. tak de toll dan tak jammed! *buat masa ni*. Aku memang betul-betul rasa 'bahagia' drive gi kerja hari ni. LEGA yang amat...!!! Bawak keta pun senyum meleretttttttttttttttttt hehehehehehe.. Parking tempat kerja baru pun bersepah-sepah.. ada 900 lot parking biasa tak termasuk reserve parking..FREE pulak tu.. keliling bangunan ofis je.. Syukrann..! Itulah yang di namakan..

 HIJRAH itu PENGORBANAN..!

16 sweet comments:

eelobor said...

heheheh....ini betul2 satu pengorbanan. tak sanggup rasanya kalu aku. hihihi

Mama Liena said...

aku rasa aku tak cukup tabah nak bawak keta kat area damansara tuh , nasib baik ade bus company ..heheh ..pastuh naik ERL sampai Salak TInggi . Parking keta kat ERL je ...

Aku pun lega dah pindah cyber , buleh drive sendiri sampai rumah awal heheh :)alhamdulillah

Gieyana said...

betui tue kan..sokong ngan ko..Hijrah tue pengorbanan..perghhh masak kalau fee camni kan..aperpon kalau pay less than 2k mmg x leh idup nih..:d

zuhana said...

salam izan.....
PENGORBANAN demi untuk PENGHIJRAHAN
akhirnya berakhir juga penantian untuk berhijrah ditempat baru...
seronok bila izan dah tarik nafas loga & tersenyum dikala mdapat ketenangan semasa memandu....!!!
akak pon ngeri gak bila baca pengalaman izan bekerja di Damansara tu.....O bahaya...!!!

azura samsuddin said...

pahit akan manis akhirnye... besh ye izan dpt dkt sket ngan umah... xpe, mmg berbaloi2... umah zura kat putrajay nati kite leh jupe2 kan? hehehe

syazwanizrashid said...

best kan cyberjaya? keta tak banyak tp pehal ntah traffic light banyaaakk giler.

Aleyn said...

Woooo...laki aku tak pernah dok tunjuk tempat dia parking...hehhe..kat situ rupanyer....ntah2 dia pun park mate ko gak...bezanyer dia stil kena park kat situ lagi...huhu

Tu aku cakap kat Abang...orang yg baru masuk pun dah pindah Abang yang dah bertahun ni stil di takuk lama lagi....haiii..biler lah nak naik 1 keta nihhhhhhhh....

Anyway...laki aku skrg dah 2 office...kira dlm seminggu tu dia akan ke Cyber gak...meeting lah ..buat testing lah...

Wah...dah dekat ni....biler nak open table...wakakakak

*∽ IZAN ∽* said...

Re Eelobor : memang pengorbanan tu namanyerr huhu.

*∽ IZAN ∽* said...

re mama Liena :
tu la pasall.. tak reti guna public transport nyer pasalll huhu

*∽ IZAN ∽* said...

Re Gieyana :
Aahahaha.. memang 'masak'.. seb baik tak rentung jee ha ha

*∽ IZAN ∽* said...

Re K.Ana..
betull.. lega sesangat. La ni pepagi pun leh hantar Danish gi skool dulu.. sempat pun nak sedia kan sarapan dia sebelum gi skool huhu. alhamdulillahhh

*∽ IZAN ∽* said...

Re Zura :
ye kerr.. bleh la calling2 nantii.. leh lunch kat mana2 he he

*∽ IZAN ∽* said...

re shazwanir:
rasa nya future planning tuu... prepare traffic light bebanyak..! tapi kalau tau jalan belakang leh skip traffic light tuh hhuhu

*∽ IZAN ∽* said...

re Aleyn:
ahahahha.. saje aku buat post ni utk kenang2an sebulan duk Damansara..! ha ha ha.

Tu laaa.. pernah terserempak ngan hubby nko masa balik kerjaa.. dia tak sejauh aku parkingnyaa.. maklum la aku amaturr..! hahaha

cepat2 la hubby nko pindah yek. InsyaAllah.. nanti kita lunch sesamaa... nanti aku sms nko yekkk

wahida said...

woooo, giler lah...x sanggup saya kot...huhuhu...

Nur Sakinah Ahmad said...

bestnye dah pindah cyber..sy pon insyaAllah this year kot..dekat la nti, leh lunch sama kt "mat'am sabak" :)