Assalamualaikumm...

*Semalam seharian tak leh access blogger.com nihh!!
Tak pasal2 lambat publish entry nih uhuhuhu*

Minggu lepas both Danish & Dania bergilir2 tak sihat.
Mula-mula Danish demam dulu.. lepas tu Dania..
lepas tu siap Danish dedor nak demam balik..!
Dah la masa tu dekat2 masa Danish nak Konvo.
Mujur hari Konvo Danish bertenaga dan berjaya
menghabiskan semua acara dengan cemerlang huhuhuh.

Tapi lepas diaorang kebah.. aku la pulak yang dapat habuannya.
Batuk + Selsema + Demam ringan huhu.
Batuk + Selsema la paling seksa..
Dah sarat-sarat macam ni memang seksa la batuk.. tegang 
urat satu badannn rasanya.. terkucil tu jangan citer la kann.
Tambah plak ngan selsema.. kepala mengong & berat semacam je.. adeh adehh.
Tu semua dugaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnn...huhu


Selalunya kalau kena batuk ke selsema je memang aku sabarkan je.
Memang tak sentuh apa-apa ubat demi kandungan yang 
sedang nak membesar.. tapi dah hujung-hujung ni
tak tertanggung dah rasanya huhu.

Last-last ajak gak Abang teman gi Klinik
dan balik tu dapat la 3 jenis ubat ni yang Doktor kata 
SELAMAT untuk di makan oleh Ibu ibu mengandungg...

Antaranya UBAT BATUK PROSPAN.
Bila Doktor yg check up maternity aku pun dah advise cam tu 
so aku pun confident la nak amek. 
Seingat aku dulu time preggykan Dania, masuk 7 bulan 
aku start batuk... 2 botol ubat batuk herba beli kat Farmasi habis
tapi batuk aku still tak baik.. sampai bersalin!
Tu yg aku give up nak amek ubat kalau prengnant dan anggap
semua tu sebagai 'alahan' mengandung walaupun hakikatnya
aku mengandung tak de pun kena alahan muntah2 etc huhu.

Apapun Alhamdulillahh, bila ambik ubat batuk PROSPAN ni
memang terasa batuk & kahak berkurang. Dos aku 15ml sekali minum,
3 kali sehari dan tidak mengantuk. Kalau tak sekali aku kena batuk
memang makan 2-3 minggu laaaa baru hilang. Mujarab jugakkk ubat ni.
Lega betul tekak rasanya huhu.
Moralnya lain kali kalau pregnant & kena pulak batuk teruk 
boleh la cuba ubat batuk ni atas preskepsi Doktor...!

Nak tau lebih lanjut, boleh layari :
*Thanks Ujen for sharing ;)*



Dalam website ni berulang2 di sebutnya 

'SELAMAT, SELAMAT & SELAMAT' 

al kisahh....



3 sweet comments:

Cikrosecute said...

follow sini..

http://hairuliza-anakku.blogspot.com/

azura samsuddin said...

mmg tau izan, masa zura pregnant ritu pun x sbrgn ubat zura amik, kalo dah konfem ngan doc ok/boleh baru zura amik ... take care ye dear :)

armouris said...

lagi info tentang batuk - Peranan dan Komplikasi Batuk