Danish Aiman. 5 Tahun.
.

Scene 1 

Satu hujung minggu. Jiran aku (housewife), suaminya dah beberapa minggu outstation ke Kedah. Hari Ahad selalunya ada Pasar Malam kat kawasan perumahan. Maka aku offer lah kat jiran aku kalau2 dia nak pergi pasar malam beli lauk2 basah sambil-sambil boleh bawak budak-budak jalan petang-petang kat Pasar malam. Sampai di pasar malam, turun kereta sambil pimpin Danish & Dania bersama jiran aku dengan 2 lagi anaknya.
Danish : Mama, Danish tak nak mainan dua. Danish nak SATU je...!
Aku : *Dalam hati* Cehhhhhhhh... verangan. Siapa ntah berjanji nak belikan mainan. Tak sebut pun. Dah la tu berangan pulak mama dia nak belikan mainan sampai DUA!


Scene 2

Malam nak masuk tidur. Danish ada tilam bujang sendiri. Malam tu :
Danish : Mama, lelaki dengan perempuan mana boleh tidur sama-sama. Lelaki tidur dengan lelaki, perempuan tidur dengan perempuan. Danish tidur dengan Papa, Mama tidur dengan Dania.
Tergelak aku dengar ucapan yg tak disangka2 dari mulut Danish. 
Dalam hati ; Danish ni tak habis-habis nak buat alasan tak nak tidur sendiri. Banyak songeh betul.
Aku : Tapi katil Mama gambar bunga-bunga, katil Danish gambar Superman. Tak kan Danish nak tidur kat katil bunga-bunga, Mama dengan Dania tidur kat katil Superman. EEeeeeee... tak sesuweiii..........!
Danish pulak tersengih dengar kata-kata aku...Nasib baik dia tak pertikaikan pasal Mama ngan Papanyer.. jeng jeng jengg....!! hu hu


Scene 3

Sehari sebelum exam. Baru habis lunch kat rumah. Aku tengah duk depan PC
(PC Edu/game Danish) kat bilik bawah sambil-sambil tunggu 'nasi turun'. Abang & Danish pun masuk lepak kat sofa.
Abang : Danish, esok Danish exam. Jom kita buat revision..!
Danish : Yeaayyyyyyy……! Kita nak buat revision!! Sorak Danish
Amboii.. excited betul bila ajak nak buat revision. SENANG HATI aku dengar. Abang pulak mengharap Danish ambik school bag dan keluarkan buku… TAPI…
Danish : Papa, Danish nak buat revision main game dengan handset Papa!
Aku & Abang : ????? *Tak abis-abis nak main game..!*




Scene 4

Balik kerja. Sambil-sambil lepak depan TV Danish mula bersuara
Danish : Mama .. kita tak ada PSP lah!
Aku     : Nak PSP ? Mana ..? Danish ada duit ke nak beli ?
Habis PS2 kat umah tu nak buat pekasam ke  ?
Danish terdiam tak berkata

Malam tu tengah layan blog kat bilik. Danish & Dania pun ikut main dalam bilik.
Main ntah hapa-hapa dua beradik tu lepas tu buka laci almari solek.
Danish: Waa...banyakk nyerr duitt!
Sambil tunjuk kat aku beberapa keping duit syiling kat tangan yang tak sampai pun seringgit.
Danish : Haaa Danish ada satu idea. Kita simpan duit ni nanti kita beli PSP !
Aku : ???? *Suka hati je.. dah la pau duit mama/papa dalam laci. Ada hati pulak nak simpan buat beli PSP hu hu.

Scene 5

Beberapa hari setelah stok buat mangga kat rumah habis. Aku beli buah manggis di pasaraya HERO yang baru dibuka berdekatan dengan kawasan perumahan. Lepak-lepak depan TV setelah usai makan malam :
Aku : Dania nak tak mangosteen ?
Dania : Nak nak...!
Maka aku kupaskan dan suapkan ulas buah manggis tu ke mulut Dania.
Aku   : Danish nak Mangosteen ?
Danish : Nak nak....! Danish nak jugak!
Aku pun ambil seulas dan nak suapkan ke mulut Danish.
Danish : Tunggu dulu!! *sambil buat isyarat jari*. Tapi Danish nak MANGO saja!
Aku & Abang : ???? *ternganga*
Kitaorang memang TERGELAK dengar..!! Siyesss!!
Adoiiii.. ingat boleh pilih-pilih ke nak makan MANGO instead of MANGOsteen ?? dushhh! dushhh!

Tengok anak-anak membesar dengan celoteh yang mengalahkan orang tua dan kata-kata yang kekadang tak terlintas pun kat kepala kita memang kadang-kadang buat GELI USUS PERUT ! ha ha

Danish Oh Danish!





































21 sweet comments:

Gieyana said...

aku pon tergelak dh nie..sabar jer ngan Danish yer..petah tul bcakap..Nureen pon tgk start tue..x larat tul nk layan! adeiiii!

*∽ IZAN ∽* said...

Re Gieyana,
tu la pasalll.. geli usus mak paknyer melayannn.. wakakaka.

Elok la Nureen tu. budak tengah nak besar, layan je laa..! Kekadang ayat diaorang lagi dasattt..! ha ha

Unknown said...

budak2 membesar....memang banyak celotehnya....kadang kena byk kesabaran utk melayan kerenah diorag kann....apa2 pun layan anak2 ni memang best..

*∽ IZAN ∽* said...

Re Ibu Damia,

Memang betulll.. kadang tak larat melayan soalan2 yg 'cepu emas' tuh. Tapi sementara diaorang nak membesarr.. layann je laa.. hu hu

tiefazatie said...

ow..sgt cumil..haha..kanak2..cute la sis..=)

*∽ IZAN ∽* said...

Re Tiefa,
Weh tak tidur lagi dik ? study ker ? he he.

Tu la budak2, kalau membebel comelll je dengarr ha ha

sal ya said...

kids memang mcm tu.tp for a fulltime mother macam saya lagi seronok.setiap hari tengok perkembangan anak.24/7...non-stop.hehehe...

*∽ IZAN ∽* said...

Re Anisalya,

Wah jelesnyer dgn full time momma.. 24/7 depan mata...!!

BUNGA said...

chomel betul kalau bdak2 dah pandai cakap. Mesti maknya pun tak terlayan :)

Jasfyra said...

"Danish tidur dengan Papa, Mama tidur dengan Dania."
tergelak baca ni..hahahaha..bijak sungguh la si kecik ni

☆ lieya latif ☆ said...

kehkeh keh keh ...budak bijak!! betul tu izan, budak2 zaman skrang mmg petah berckp...kadang2 kite tak jangke pun die akan tepkir bende tu ....heheeheh...tegelak2 aku bace wei

Nur Sakinah Ahmad said...

suke scene 5! leh pilih mango n mangosteen..hehe..klaka la awak, danish

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

wah pandai betul si danish tu sekarang yer.. ada jer ayat "power" dia keluar dari mulutnyer tu.. tu baru danish, kita tunggu pulak ayat bombastik dari dania nanti. hehehe

Mama Liena said...

Petah tol si danish tuh bercakap ekk ..danish 5 years yer , sama ngan si eldest Risa ..mulut becok kalau kat rumah ..tp yang si gal ni kalau kat luar , senyap plak huhu ...

*∽ IZAN ∽* said...

Re Bunga.. bukan tak terlayann.. kekadang ternganga di buat nyer ha ha!

Re Jas, tu laa.. seb baik sempat cantass ayat dia awal2.. kalau tak 'jenuh' lagi nak jawab tuhh.. hahahahha

*∽ IZAN ∽* said...

Re Lieya & Kinna.. memang geli usus perutt.. especially scene 5 tuh.. bleh plak dia pilih separuh separuh! sabor je laa.. tu la mak nyer pon satu, bercakap campur haduq, pening anak dengarr ha ha

*∽ IZAN ∽* said...

Re Mimi & Mama Liena,
Adiknya Dania pelat skett.. sokmo cakap hilang sebutan depan... tu la.. pastu ngan orang lain pemalu plakk .. hu hu. gegirl la katekernnnn

beba said...

ehhehe..klaka btol..macam2 budak2 ni ek..ayat semua menarik2 jek.. :D

*∽ IZAN ∽* said...

Re Beba,

tunggulah bila Alif dah berkata2 nanti.. tau la 'jenuh' nak menjawab camnerrr hu hu hu

Sara Aryssa said...

hahahhah..xabis gelak lagi ngn mangosteen tu....hahahah..hahha.... i wish to have a baby boy cute like danish!

*∽ IZAN ∽* said...

tu la pasalll.. mak ayah nye pun memang tergelak dengar.. tak tahan siap buat gaya tuh ha ha. budakk... budakkkkk...