Assalamualaikum...
Gempar-gempar.. terkejut aku bila Abang bagitau
mengikut laporan berita TV3 mengatakan 1/3 dari jumlah sembelihan 
ayam di Johor di ragui statusnya HALALnya..!
Ngaaaaaaaaaaa...????? Biar betull.? suspen aku dengar.
Dah la nak raya-raya ni.. habis selama ni ayam yang di makan tu.. dot dot dot..??
Apapun ikuti laporan dari KL-Today.

Daripada 200,000 bekalan ayam segar yang dikeluarkan di Johor setiap hari, kesucian 30 peratus daripadanya diragui kerana ada pengusaha pusat penyembelihan tidak mengikut piawaian yang ditetapkan oleh Jabatan Agama Johor (JAJ).Penolong Pengarah Penyelidikan Unit Halal JAJ, Samsudin Paimi, berkata terdapat beratus-ratus peniaga yang memasarkan kira-kira 60,000 ayam segar setiap hari yang kesuciannya diragui.
“Malah ada penyembelihan dilakukan di tempat terbuka yang turut dimasuki anjing dan binatang lain,” katanya kepada pemberita selepas serbuan terhadap dua premis penyembelihan dan pemprosesan di Jalan Kampung Sawah dan Jalan Pontian-Johor Baharu di Pontian awal pagi Jumaat.
Dalam serbuan dari 1 pagi hingga 3 pagi itu, JAJ mendapati premis terbabit masing-masing tidak melakukan proses penyembelihan dengan kaedah ditetapkan manakala logo halal sudah tamat tempoh sejak empat tahun lepas.
Samsudin berkata JAJ khuatir dengan pertambahan permintaan terhadap ayam segar menjelang Aidilfitri, pengusaha kecil seperti itu semakin berani untuk mengaut keuntungan dengan berselindung di sebalik logo halal tamat tempoh selain tidak mengikut piawaian JAJ.
Turut membimbangkan JAJ, katanya, ialah ramai pengusaha tidak memiliki tauliah penyembelihan selain mempraktikkan kedah penyembelihan dan pemprosesan ayam sambil lewa.
“Kita tidak mahu pengguna terus tertipu dan mereka seharusnya diberi kesedaran untuk hanya memilih ayam yang disahkan halal dan suci,” kata Samsudin.
Beliau berkata pemeriksaan akan terus dilakukan bagi melindungi kepentingan pengguna.
Samsudin berkata JAJ sudah mewajibkan pengusaha ayam di Johor membuat label yang akan diletakkan di kepak ayam yang mengandungi maklumat mengenai penyembelihan serta status halalnya.
Mengikut Undang-undang Perlindungan Pengguna (Pindaan) 2010 yang akan dikuatkuasakan bermula tahun depan, syarikat yang didapati bersalah menipu sijil halal boleh dikenakan denda sehingga RM5 juta bagi kesalahan pertama dan denda sehingga RM10 juta bagi kesalahan kedua.

4 sweet comments:

e.l.i.z.@ said...

hihi lawak la pulak tgk gambar ayam tu

~izan~ said...

nampaknya kena buat rendang ikan bilik la plak huhu..

tp skrg ni org mcm pndang remeh je kan isu halal ni.tang peniaga tu pk untung je samata ish ish

Sharinginfoz said...

status halal ni sangat2 penting, pihak berkewajiban perlu tegas

eelobor said...

agak2 kurangnya pemantauan dari pihak berkuasa kut?