Salamm..

Dalam pada kesusah payahan menghadapi banjir ada jugak rezeki 
yang di limpahkan kepada mangsanya...
Udang Galah gred A RM50/kg...!! Senang-senang je bleh dapat, dalam kebun getah pulak tu!
Kelakar pun ada.. jeles pun ada.. kalau aku tau aku pun gi gak tangkap udang kat situu!! He he


Ehhh copp..! Lupa pulakk.. hari Ahad lepas masa aku balik kampung. Abang Nuar cam biasa la mesti gi mancingg.. kali ni gi mancing Udang kat Sg Kota.. balik dapat gak le udang galah cam dalam gambar tuhhh.
Gred berapa tak tau laa.. kakak ipar aku buat goreng kunyitt je tapi memang besttt!
Kejap je licin!! ha ha


Ni la rupanya hasil udang tangkapan Abang aku... he he he

Baca article penuh. Sumber Utusan Malaysia


MUAR 15 Feb. - Setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmahnya.Begitu juga dengan kejadian banjir besar yang melanda beberapa daerah di negeri ini.

Dalam kesibukan penduduk membersihkan rumah dan premis mereka yang ditenggelami air banjir, kini orang ramai di Muar, Ledang dan Segamat diberi 'rahmat' dan memberi 'hasil lumayan' apabila kebun kelapa sawit dan getah yang ditenggelami air menjadi 'kolam' udang galah.

Udang galah itu dipercayai dibawa arus deras semasa banjir melanda kawasan berkenaan dan kini 'terperangkap' di kebun kelapa sawit dan getah yang masih ditenggelami air.

Sejak dua hari lalu, air di kawasan kebun kelapa sawit dan getah yang mula surut menjadi tumpuan penduduk kampung yang menggunakan jaring dan pancing bagi menangkap undang galah berkenaan untuk hidangan keluarga, malah ada yang menjualnya dengan harga kira-kira RM50 sekilogram.

Menurut Ketua Kampung Durian Chondong, Anuar Hamdan, kawasan kebun kelapa sawit dan getah di sekitar Kundang Hulu serta Bukit Kepong ibarat seperti pesta setiap petang apabila orang ramai menangkap udang galah.
"Ada yang menggunakan serampang dan ada juga menggunakan jaring. Walaupun tidakdapat menoreh, kawasan yang dilanda banjir ini rupanya masih beri hasil," katanya kepadaUtusan Malaysia.
Menurutnya, situasi serupa pernah berlaku semasa banjir besar pada 2006 dan 2007 apabila kawasan itu menjadi tumpuan penduduk untuk menangkap udang galah.

"Kalau kita memancing di sungai pun, dalam sehari pun belum tentu boleh dapat tiga kilogram tetapi disebabkan kesan banjir ini, ada seorang kawan saya boleh dapat sehingga 10 kilogram," katanya.
Seorang pengusaha restoran yang juga peraih, Asiah Ismail, 45, memberitahu, saiz udang galah yang ditangkap penduduk itu adalah gred A yang harganya RM50 sekilogram atau lebih.

"Bukan sahaja orang kampung, orang luar dari Melaka dan Gemas, Negeri Sembilan pun tidak ketinggalan untuk menangkap udang galah di kawasan kebun dan keadaan memang macam pesta," katanya.
Katanya, sekilogram tangkapan tersebut boleh merangkumi kira-kira lima atau enam ekor udang galah

NOTE: Teringat kisah sorang ex-ofis mate. Belakang rumah sungaii.. 
setakat udang galah ni memang buh dalam Maggi jee....!!!  Memang TAK PATUT..! Isk isk iskk

7 sweet comments:

Mama Zharfan said...

me sgt suka udang!! :) kat UK udg sgt mahal, adess

wahida said...

wah...jelesnya tgk udang galah sekilo rm50 jek...besar2 lak tu...kalau saya dah buat masak lemak cili api dah tu...ngeeee...

eelobor said...

semua jenis makanan laut saya suka termasuk lah udang. tp paling peberet adalah ketam

*∽ IZAN ∽* said...

Re Mama Zharfan:
UK rasanya semua pun mahall huhuhu

*∽ IZAN ∽* said...

Re Wahida :
Tu laa.. besar-besar tuu.. separuh lengan ada kott..memang best la meratahhh!

*∽ IZAN ∽* said...

Re Eelobor:
betull!! Ketam chili or lemak cili padi memang terBAEK laa..!

ambrynaa said...

rezeki...alhamdulillah :)
sedapnya udanngggg..terliur beb!