Ops Bersih 3 gempur premis niaga kotor sekitar Klang


KLANG: Bangkai tikus dalam kuali. Mungkin sukar dipercayai tetapi itulah yang dilihat dalam satu operasi penutupan premis makanan dan penguatkuasaan dinamakan ‘Ops Bersih 3' yang diadakan di sekitar bandar diraja ini, baru-baru ini.

Pemilik sebuah restoran mendakwa kuali itu tidak lagi digunakan tetapi alasan terbabit gagal melepaskan dirinya daripada dikenakan tindakan tegas bahagian penguat kuasa Majlis Perbandaran Klang (MPK). Sentral yang mengikuti operasi bersama Pusat Kesihatan Daerah (PKD) Klang diketuai Pemangku Timbalan Pengarah Kesihatan MPK, Amran Jali mendapati kebanyakan premis yang digempur pasukan penguat kuasa itu kotor dan berbau meloyakan.

Dalam operasi bulanan itu, pasukan berkenaan turut menemui mi goreng yang sudah basi disimpan di bawah rak makanan dan boleh memudaratkan kesihatan jika ia dipanaskan dan dihidangkan semula kepada pelanggan.

Bagaimanapun, kebanyakan pelanggan terus menjamu selera di restoran terbabit seperti langsung tidak mengendahkan operasi yang sedang dijalankan.

Amran berkata, lapan premis yang diperiksa gagal mempamerkan tahap kebersihan sepatutnya di samping melakukan pelbagai kesalahan lain seperti tidak melabel jenis makanan dan pekerja memakai selipar.
"Kami sudah mengenal pasti kawasan ini sebelum mengadakan operasi. Kebanyakan restoran yang diperiksa didapati gagal menepati piawaian kebersihan seperti ditetapkan, antaranya tong sampah tidak ditutup dan lantai kotor.

"Malah, kami turut menjumpai bangkai tikus, najis tikus dan lipas di beberapa premis," katanya sambil menambah semua premis itu diarah ditutup untuk tempoh dua minggu bagi mereka membersihkan premis masing-masing.

Pemilik premis boleh beroperasi kembali jika MPK dan PKD Klang berpuas hati dengan tindakan yang mereka ambil daripada aspek kebersihan tetapi jika gagal, kes mereka akan dibawa ke mahkamah.
Tindakan itu diambil mengikut Seksyen 11, Akta Makanan 1983.

Bulan lalu, sebanyak 12 premis restoran diarahkan tutup dalam Ops Bersih 2 yang diadakan di sekitar kawasan Bukit Tinggi.

5 sweet comments:

MrS. F!zA said...

bluerkkkssss!! tiba rsa nk muntah dhla bru lepas mkana..uwaaaaa

☆ lieya latif ☆ said...

eeeuuuwwwwww.....aku tgh mengunyah lontong nie.....serta merta tekak aku kembang huhuhu...

tu la kan izan, nak pilih kedaimkn ni kene hati2....tapi tu laa, kite boleh tgk dari luaran jek,kat dlm dapur tu ape cerita?....

nasazfrog... said...

perghh.. loya seyh... adoih.. serius pengotor btol peniaga2 ni... ermm pasni nak mkn kat luar pun nak kena tgk2 gak persekitaran tempat tu ek..

*∽ IZAN ∽* said...

Re Fiza, Lieya & Nasazfrog :
Sory guys.. I pose ari ni.. nasi sahur pun dah hadamm tak sempat nak kembang balik.. sian korang bace entry ni pepagi tengah breakfasttt he he he

yatie chomeyl said...

euuuwwwww...geliiinyer