Rentetan dari previous entry 'say NO! to cholesthrol!!' he he
SABTU
PAGI:
Hari minggu.. pagi-pagi limun lagi Abang dah ajak
'Jom kita pergi jogging pagi ni..?'
Matahari yang baru je nak bersinar.. pagi yang masih sejuk2 nyaman berembunn..
Danish & Dania yang masih lena diulit mimpi
Aku & Abang segera bersiap bertrack suit & berkasut sukan..
Mula berjogging keliling kawasan perumahan. Dapat jugak la kitaorang seround - satu cluster.Abang dapat le top-up round tapi aku yang dah lama tak berjogging ni ala-ala pancit jugak lerr.. huhuhuh
Sejam jugak le berjogging...Balik rumah Danish & Dania dah bangun!
Layan jap diaorang main beskal depan rumahh..
Puas layan diaorang main aku pun terus la ke dapur buat sarapan -
kuew teow gorenggg kurang minyakk he he. *Tak sempat snap dah licin*
Lepas sarapan kena pergi workshop plak nak repair kereta-ketuk & cat yg kena rempuh dek anak jiran sebelah ari tuh. Pergi pun kena 2 keter sbb Waja tu nak tinggal kat Workshop.. tak kan Abang larat nak jogging balik dari workshop plak? Tak mungkinnnn.. huhu

TENGAHARI:
Wah nak masak masakan yang rendah lemak & kolestrol nih! Aku cam biasalah, akan olah menu nak masak berdasarkan 'bahan2' yg ada kat dapur. Danish pulak aku nak masak tu sempat lagi jengah dapur dengan kata-kata hikmat:
'Mama masak sedap-sedapp tauu.. okayyy!'
Amboiiii ... huhuhu
So utk tengahari ni aku sediakan
=i) Tomyam ayam - tanpa minyak
ii) Sup cendawan - tumis kering bawang & toskan bawang goreng. Minyak lebih simpan balik
iii) Kerisi goreng & sambal kicap lada potong - Goreng minyak panas & garing. Ditoskan minyak
PETANG:
Cam biasa waktu beristirehattt... ZZzzzzzzzZzzZz. Nak keluar pun tak ada mood sebab kereta masuk workshop. Malam ni plak ada wedding kat KL...nak kena gi ambik kereta & bersiap gi wedding plak.
Danish bangun2 tidur petang tu aku tengah suapkan Dania makan nasi.. Danish tengok Dania makan nasi di requestnyer pulak nak makan Mee.. seb baik la ada belen mee kuning dlm freezer...
Dengan sekali 'jampi' maka siaplahhh... taraaaaaaaaaaa...!
Mee Goreng basahhh..
Tu dia rupa Danish belasah mee gorenggg... bersungguh-sungguh sekali!
MALAM:
Bersiap utk pergi Majlis Perkahwinan - anak sulung kepada Dato' Rumai, GM TNB Pahang didewan Sivik MPPJ. Majlis sambut menantu dan bermenantukan anak kepada Duta Malaysia ke Bosnia Herzegovina. Selamat pengantin baru kepada kedua mempelai - Azharul & Emi. Semoga kekal berbahagia keakhir hayat. Malam tu Abang tibai jugak le lauk kenduri.. darurat!! burrppp! Oppssss! Hehehhehe
AHAD
PAGI:
Wah.. pagi ahad pun pagi-pagi lagi Abang dah keluar pergi jogging.. Aku? Mak aii... baru jogging semalam dah sakit urat2 kaki aku.. nak turun naik tangga pun teraso sekso dennn.. terkejut urat2 kot sekali jongging satu cluster taman tu non-stop..! makanye tak dapek aku nak temankan Abang pagi nih...kekekekeke.

So pagi tu aku siapkan la budak2 mandii.. walopon ada bibik, Sabtu & Ahad dua beradik ni memang carik mama papanyer jee..
Sarapan pagi ni.. emmmmm... aku buatkan
i) Untuk Abang : Segelas quaker oat & lempeng cecah sambal kurang minyak.
ii) Untuk Danish : Nasi lemak tanpa santan
Sebenarnye mencabar kalau nak masak sambal kurang minyak ni sebab lambat nak tunggu lada kisar yang ditumis tu kering & naik minyakk! Tak garing tak sedap plakkk huhuhu
Danish plak sejak umur 2 tahun lebih sampai sekarang makanan kegemarannyer nasi lemak.. 24 jam makan nasi lemak pun tak jemu! Janji sambal nak lebeyyy.. iskk iskk iskk
TENGAHARI:
Jenuh gak googling carik resepi masakan stim/kukus dengan rumah aku yg tak ada periuk stim/kukus! Setelah mengoogle 2-3 resepi yg kemudiannya aku gabung2.. berdasarkan bahan2 kat dapur maka utk tengahari
i) Ikan kerisi masak stim
ii) Sup sayur enoki
iii) Ulam-ulaman cecah sambal belacan
iv) Sambal ikan bilis *pagi tadi*
Kerisi masak stim nyumm nyummm
Abang yg gemarkan masakan kampung memang makan bertambah-tambah pekena sambal belacan ngan kuah kerisi masak stimm..! Pedas masam masin.. Perrggghhhh..!!!
Aku pulak naik seramm.. kata nak jaga makan, kurangkan kolestrol tapi kalau makan sampai 3 pinggan.. bahye gak nihh! Takut tak achieve target plak karang! hehehehehhe

PETANG:
Petang tu monitor Danish buat homework. Abang lak keluar gi beli barang dapur kat kedai berdekatan.. termasuk la sebungkus Quaker Oat & susu Anlene! Tak sangka dah habis sebungkus dah Quaker Oat yg Abang beli baru2 nih.. gigih jugak Abang nak jaga kesihatan rupanyerr.. heheeh. Masa aku kemas barang2 yang Abang beli tu baru aku perasan, ada satu tin Quaker Oat 1Kg lain yg beli tahun lepas dah expired dahhh.. banyak lagi isi rupernyerr.. baru aku ingat masa tu aku beli sebab nak dapatkan mangkuk cantik dia percuma! Patut la tak habis isinya, nawaitu beli pun dah salah! Ha ha ha!!!!
Penyudahnya aku panggil Danish & Dania.. suh diorang bagi makan kat ikan-ikan yang idup dalam longkang depan rumahhh huhuhuhuh! Excited habis la 2 beradik nih.. padahal ikannyer kecik2 jekk.. aku pun tak tau ikan apa.. tapi mmg confirm ada ikan!
Komen Abang : 'lorrr.. camne ikan nak makan jentik2, dah kenyang makan quaker oat! Kalau minggu lepas ke shopping complex, minggu ni sempena minggu 'menjaga kecergasan', kitaorang pergi Taman Rekreasi Bukit Jalil.. ni baru kali ke-2 aku kesini.. Kali pertama pergi dulu mendung nak hujan, Danish & Dania tak puas main dah nak balik..

Abang gi jogging.. aku masih rasa sakit2 urat lagikk.. so jadi body guard je tengok Danish & Dania main aka cameran man sambil pekena kuih kat tepi playground. Best gak taman rekreasi nih.. playground dia pun besar & banyak choice. Ada route berjogging keliling tasik.. ditambah pulak dengan kedudukannya atas bukit. Memang udara segar la jugakkk... best best besttt.. lain kali boleh datang sini lagii!
hari beransur gelapp.. sempat pulak budak2 ni pau papanyer Ais krim.. lepas makan ais krim balikk.. Sekian....
Moralnya, 2 hari ni duk rumah mengasap dapur melayan tekak insan-insan tersayang jekk.. kekekeke!

8 sweet comments:

☆ lieya latif ☆ said...

bagus betul la izan...betul2 memastikan minyak tak gune banyak...mmg susah nak sahut cabaran tu...he he he he h

e'ah tapu ur hubby tak le badan besar kan, tapi tu laa kalo paras kolestrol dah tinggi kene gak prevent kan.....harap2 berjaya yeak dlm misi nieh....

ina_syuk said...

tuh lah kalo masak sambal nih kene minyak bnyk kan..ish pasnih nak praktis gak ler kurangkan minyak..

menarik seme resepi izan..patut aa danish makan slera je kan..leh share resepi kerisi stim tuh..nampak menarik tul..

Ciklinn said...

weiii ko mmg betul2 lorrr buat aku lapooooooooooooo udahlah aku skrg ni pantnag nampak mkn... makannn makannn dan makann jer keje nyer....

baguss tu kurangkan minyak..linn pun wat camtu skrg... goren ikan pun minyak ala2 jerkk..kira asal ikan taklekat kat kuali jerk...

arghhhhhhhhhhhh nikkmattnyerrrrr tomyamm itu.... kisiii cicahh samball kicapp itu punn.... ssssssssgttttttttttttt bestt

fiziskandarz said...

whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa saya ini sempena skrg adalah amat dengki dgn makanan yg sungguh besh itu huwaaaaaaaaaaaa :(

*∽ IZAN ∽* said...

Re Lieya,
memang mencabar lieyaa.. camne nak mengadap lauk 'rebus' je hari hari kekeke.
My hubby? tu la pasall.. tgk fizikal tak le obes tapi result kat paper cakap lain..huhuh

Re Ina, InsyaAllah yekk...
Izan pun kena memo resepi tuh takut lupa lak nanti huhuhu

ambrynaa said...

izan, kalau x nak minyak..masak cam org lam pantang la...ekekek.

*∽ IZAN ∽* said...

Re Cik lin,
wehh. selagi boleh sumbattt sumbattt laa... kalau dah teringin nak buek camnoo.. huhuhu
Setuju! Kerisi paling best diGORENG dan cecah sambal kicap jekk huhu

Re Zakie..
kalu teringin request je kat org rumahh hehhehe

Re Ambryna..
Lauk pantang...? tu nak kena kuat semangat baru bleh telan tuh huhuhuh

Yatie said...

bestnye dapat masak during weekend... bilalah morning sickness ni abis.. i jumpa blog ni sbb dok cari resepi betik muda...yatie, www.sawanila.com