Assalamualaikum....

Semalam dapat bungkusan dari Mak Long.
Buah delima dari Mekah..!
Masa diaorang balik Umrah hari tu ada satu luggage
diaorang yg di tahan dan di hantar dengan kargo berasingan...
Diaorang pun tak paham kenapa kena tahan...
padahal isinya just buah kurma dan delima.. uhuhuhu

Anyway setelah dapat bungkusan tu Mak Long dengan gigihnya
poskan kat kami... adik beradik aku ada 2 orang yang tengah berbadan dua ni.
Aku dan adik aku uhuhuhuhu.


Masa diaorang balik tu ada gak bawak buah delima.. tapi lain 
kualitinya. Yang ini Emak kata sekilo (dalam 3 buiji) RM20 riyal uhuhuuh.
Nasib baik walaupun dah kena tahan seminggu, campur pos laju beberapa hari
dapat kat aku masih elok dan merah isinya. 
Alhamdulilllah.. dapat jugak rasa.. terima kasih banyak2 semuaa.. muah muahh!



Dan bila ku kaji-kaji, rupanya banyak betul khasiat buah delima ni. tapi kat Mesia ni susah sket nak dapat kan. Masa pregnant dulu-dulu ada orang kata makan buah delima time ngandung nanti dapat anak cantik.. entah iye entah tidakk..Maklumlah pepatah mengatakan, bibir merah bak delima merekah! Ahahaha
Tu pun masa mengandungkan Dania dapat lah sebiji buah delima makan ramai2
dengan ibu mengandung kat pantry ofiss.. semua makan macam nak lepas mengidam ha ha.

Rupanya bila check antara khasiat buah delima untuk ibu mengandung adalah kandungan asid folik (penting untuk pertumbuhan saraf bayi) dan zat besi (utk pembentukan darah). Bagus ni.. meh aku share kan kat sini ya. Antara lainnya menyebut :


Dalam kajian Pediatrics mendapati bahawa minum jus delima selama kehamilan dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran. Jus buah delima juga boleh membantu pengguna untuk mendapatkan bayi yang sihat. Beberapa tahun yang lalu, doktor mengesahkan bahawa asid folik tidak cukup (folat) boleh menyebabkan kecacatan tiub saraf yang menyebabkan kerosakan pada sumsum tulang belakang dan langit-langit bibir sumbing pada bayi.

Itulah sebabnya American Medical Association mengesyorkan bahawa semua wanita hamil untuk mengambil suplemen asid folik setiap hari. Jus buah delima membekalkan asid folik yang tinggi. Selain itu, jus delima yang baik mengandungi potassium yang dapat mengelakkan kejang kaki yang biasa dihadapi oleh wanita hamil pada malam hari.

Okeh kalau nak tau lebih lanjut khasiat buah delima boleh layari :
Khasiat Buah Delima (1) 


Khasiat Buah Delima (2) 

2 sweet comments:

Hanis MY said...

hanis suka makan buah ni! dulu kat rumah ada tanam, tapi kalau dr mekah lagi la sedap sebab besar2 dan manis rasanya... oishii sou!

thanks for sharing! tatau pun khasiatnya sebelum ni, tahu makan je hehe

armouris said...

lagi info tentang delima di SIHAT SELALU - Delima Cerahkan Kulit