Salamm...
Ahaa.. kerajaan dah mengumumkan tentang pemansuhan SBPA semalam.
Aku tak tau la apa perasaan orang2 di jabatan2 kerajaan.. 
suka ke sedih ke...
Tapi bagi aku 13% banyakkk tuhh..!
kalau kat kampeni lame, time promoted je baru leh dapat increment
13% tu.. kalo tak memang paras2 hidung gak lerr uhuhu

credit : rakan di FB@ loankerajaan.blogspot.com

Yang pasti bermula 1hb Mac ~ 30th April adalah hari 
untuk membuat taksiran cukai dan submit e-Filing.
Sentap jantung tengok Najib datang untuk perasmian
menara LHDN yang terletak sebelahhhh je ngan ofis aku..
lebih sentap tengok PCB kat payslipp.. uhuhu


sumber: utusan Malaysia 

CYBERJAYA 1 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kejayaan hebat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengutip cukai bernilai RM109.7 bilion tahun lalu membolehkan kerajaan memperhebatkan perkhidmatan yang lebih baik kepada rakyat melalui pelbagai program dan produk.

Perdana Menteri berkata, nilai kutipan yang merupakan 27 peratus lebih tinggi berbanding pada 2010 itu juga membuktikan kerajaan berjaya menguruskan ekonomi dengan baik.
Menurut beliau, keadaan itu merangsang pertumbuhan sektor swasta tempatan di samping memberi keyakinan kepada pasaran luar untuk melabur di negara ini.

"Apabila ada sekolah, kita tidak hanya bina dan bayar gaji guru tetapi segala program kurikulum kebangsaan. Malah, dalam Bajet 2012 kita isytiharkan pendidikan percuma (peringkat sekolah) buat kali pertama dalam sejarah negara.
"Apabila kita sediakan perkhidmatan kesihatan dengan hanya RM1, boleh jumpa doktor sementara dengan RM5 kita boleh jumpa doktor pakar dan bayangkan kos sebenar. Kita hanya kutip dua peratus daripada kos sementara 98 peratus lagi ditanggung kerajaan hasil kutipan cukai," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap merasmikan ibu pejabat baru LHDN yang dikenali sebagai Menara Hasil, seterusnya melancarkan Bulan Perkhidmatan Pembayar Cukai di sini, hari ini.
Turut hadir Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, timbalannya, Datuk Dr. Awang Adek Hussain dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Wan Abdul Aziz Wan Abdullah.

Dalam pada itu, Najib yang juga Menteri Kewangan menegaskan, kegagalan agensi kerajaan mengutip cukai boleh menyebabkan keruntuhan ekonomi negara seperti yang dialami oleh kebanyakan negara Eropah kebelakangan ini.
"Tetapi kita bernasib baik kerana mempunyai asas perolehan yang kukuh," katanya.
Sementara itu, beliau mengingatkan LHDN supaya tidak bertindak melulu dan menyalahgunakan kuasa dalam proses mengutip cukai ke atas masyarakat awam dan sektor swasta, sebaliknya menggunakan lunas undang-undang sedia ada secara efektif.

Katanya, LHDN perlu melakukan penambahbaikan berterusan dalam budaya kerja, cara, teknologi, pengetahuan dan bidang seperti perakaunan forensik untuk menambah kecekapan agensi tersebut.
"Kepada mereka yang enggan bayar cukai, caranya ialah kita bertindak supaya ada sedikit rasa gerun tetapi jangan sampai mereka kena serangan jantung, bagi berpeluh sahaja," katanya.

buat rakan2 ku di luar sana...
"Selamat membayar cukai dengan penuh 'keikhlasan'.."
uhuhuhuhu

2 sweet comments:

eelobor said...

suka dengan pembatalan sbpa, suka dengan kenaikan gaji & sedih bila harga2 barang juga bakal akan naik nanti. kesian kepada mereka yg tiada punca pendapatan tetap atau kerja kampung

kinna said...

tak dapat nak lari cukai..huhu...