Assalamualaikum...

Salam pagi Jumaat..
aha... dah lama tak citer pasal perkembangan Dhiya kann.
Hari ni genap Dhiya 9 bulan sudahhhhh...! 
sekejap jekkk
Dah boleh duduk tapi belum pandai duduk sendiri.. isk isk isk
merangkak dah satu rumah..  kat daput pun dah kena pasang pagar
kalau tak dia korek pinggan2 termasuk tong sampah uhuhuhu.

Sekarang ni pulak Dhiya dah mula suka memanjat!
Pantang ada tempat bleh di capai untuk berdiri,
memang terus je manjat kat situ uhuhuhu
tak kira la kat sofa ke, kepala katil ke, meja ke...
kerusi kat meja makan kee.. kadang2 kat tangga! 


Lepas dah panjat dan dah berdiri  perasan macam dah terror kan,
siap angkat2 tangan mengepang2 suka sangat joget2 pas tu lepas tangann..
kadang tau2 dah tergolek meraung atas lantai ! uhuhuhuhu


Tengok tu.... puas manjat cepat je kaki pun nak ikut naik samaaaa kekekekeke.
Asal boleh je kannn! Memang kalo letak kat lantai cepat je merangkak cari port nak manjat!


Yang best nya.. bukan takat manjat kat kerusi/sofa jekk.. dalam walker pun nak di panjatnya
keluar! adoiiii!! bahaya sungguh anak dara ku iniiii... tak caya tengok aksi dia dalam walker.
Pantang nampak apa2 yang mencuri perhatian.. semua nak di capainyaaa walaupun 
kadang dah kat hujung jariiiii jekkk!.. seboleh-boleh!!! 




Aha ni seb baik la ada meja kat tepi kan.. cuba kalo tak de meja..
agak2 apa jadi kat budak kenit ni...?


Al kisah.. akhirnya malam semalam.. tengah lepak2 depan TV. Dhiya macam biasa
duduk dalam walker. Tetiba ada bau dari dapur.. aku berlari ngan Abang tengok sbb lupa ada rebus
lobak putih ... tengah kitaorg kat dapur sesaat dua tu tetiba dengar ada orang meraungg
depan TV ! tengok-tengok YA ALLAH!! DHIYA dah TERGOLEK atas lantai!! Nasib baik
atas carpettt.. kompem la anak dara aku ni buat aksi stunt terjun dari walker wehh!!
Adoyaiii.. ganas tak anak dara kenit ku ni ? kikikiki
Aku pun sepantas kilat terus ambik dan gosok2 kepalanya..
nanges tak usah cakap laaa.. *tak dan nak snap*
Seb baik la tak de benjol ke apa.. agaknya dia pun jatuh slow motion kottt.. tapi mmg
dah terpikir nak simpan je walker tu sbb Dhiya dah makin lasak..


Pagi esoknya bangun pagi turun bawah tengok2 walker Dhiya dah 'colorful'..
rupa-rupanya Bibik dah ikat besi kiri kanan kat walker Dhiya tu 
dengan kain untuk elakkan kaki Dhiya memanjat kat situ.
BIJAK jugak Bibik aku ni kennn.. ekekekkkee. 
Bagus baguss...!! TAPI...!!!!!
Bila aku tengok balik.. eh tu kain OBI (tapi pinggang)
Yukata Jepun aku..! OMG...!! tak pasal2 je jadi 
 pengikat kat walker HO HO HO!!! tergamam makcik! ahahahaha.
Terus la suh Bibik tukar ngan table runner sebab OBI tu susah nak carii..
kena import dari Jepun nunnn uhuhuhuhuhu

gambar hiasan : Contoh OBI yg kaler kuning & pink 

Anyway.. dengan langkah keselamatan baru ni 
harap2 lepas ni Dhiya tak la buat aksi stunt terjun dari walker 
lagi yek sayangggg bucukk!!! 

4 sweet comments:

Nad @ MamaZN said...

Waaaaa...!!! Hebat la dhiya!! Haha! Gerun tgk die memanjat..nayli dh duduk pastu diri..baru pandai merangkak...tp bab panjat2 blum lagi..hihi.. Hati2 ye dhiya..! :)

Zura@Iwan said...

dh pndai serba serbi ni dhiya yer...lasak gk tu..hikss

kena hati2 gk kdg2 kalau tlps pndag dlm sekelip mata je leh jd..kita ritu pon..nk ke dapur kejap je...tgk2 si irfan dh keriau nanges..tgolek depan sofa..ntah dia trn cm mn dr sofa tu..adeiii

eT said...

mmg keje memanjat je la pasni...hehe

Gieyana said...

Cepatnyer Dhiya dh besar..:-)

Weh, umah baru! Dulu daku pernah guna template nie gak..nmpak gegurl n nice..:-)