Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapat melihat bulan dan Matahari
Ahai...

haaa... start blogging je aku dah tulis lirik yang ditujukan khas untuk Mak & Abah kat kampung. Lagu yang pernah dinyanyikan oleh Allahyarham Sudirman...

Tahun ni turn aku beraya kat Pahang then raya ke-3 plak my SIL nak bertunang so most probably raya ke-4 lah baru balik beraya ke Johor. Makanya cuti hari merdeka ni aku & Abang apply 1 hari lagi menjadikan 4 hari jugak le balik ke Johor sempena ramadhan...

Seawal pukul 9 pagi kami dah bertolak.... kira-kira petang pukul 4 lebih, termasuk singgah kat bandar Kluang beli barang dapur baru la sampai kampung.. lepas adegan salam peluk cium ngan semua ahli keluarga duduk la lepak kejappp.. lepas tu nampak daun kelapa muda yang dah diraut (tinggal part lidi)

Aku : ehh.. daun kelapa..? Nak buat apa nih
Emak & SIL aku dan sengih-sengihh
K.Ezah (SIL) : Adalaahh.. rahsiaaaaaaaaaa
Aku plak dah tersengih-sengih sebab tadi Kakak sulung aku yang tak leh simpan rahsia tu dah TER'sebut'
K.Ezah : Kenapa awak pun tersengih-sengih jugakk.. mesti dah tau nih! Ni mesti Mak Long (K.Ana) dah bagitau nihh..! Suspect K.Ezah.

Terus semua spot kat K.Ana. K.Ana pun dah tersengih2 macam orang bersalahh..
dan serentak tu terus menjawab sambil tangan buat gaya mcm orang tengah on phone
K.Ana : 'elo.. Izan dah sampai mana? Mak kat rumah tengah masak ketupat ni..
terus sambung sendiri 'Haaaa..??!! Emak buat ketupattt..???!!! Yeaaaaaaaaaahooooooooooooooooooooo.....!!!!!!!!!!!!! *buat suara aku dalam telefone tu'
He he he!
Aku : Ye kerrr.. ohhh cayalah Emakkk..! Ni yang nak balik selalu nihh!!
Terus aku ciummmmmmmmmm pipi Emak!!! Muahhhhh muahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!
Pergi belakang tengok ketupat & lepat kegemaran aku dalam periuk besar..
Uwahhhhhhhh.. terharunyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dengan ingatan Emak..uhuk! uhukk!

Masuk rumah aku ciummmm pipi emak sekali lagii.. terima kasih emakk!!!! Susah payah je anyam dan rebus ketupat siap buat rendang dan serunding kegemaran lagi..Terus teringat kat lagu Sudirman tuh... huhuhuhuhu! Terharu sangat-sangattt!!

Moralnya petang tu kitaorang sekeluarga berbuka dengan Ketupat, Lepat (pulut berudang, kacang & kelapa), rendang daging, sambal goreng, serunding daging and so on yang ala-ala raya... tersangat-sangatttt lah besttt nyerrrrr tahap langit ke-7...!!!!

Terharu dengan ingatan seorang ibu pada anak walaupun aku dah bergelar isteri & mak 'orang' TAPI tetap 'anak kecil' dimata Emak.....

Sayangggggggg sangat Emakk & Abahhhhhhhhhh.......!! Muaahhhhhhhhhhhhhhh!!!


Sempena ramadhan & lebaran yang mulia ni sama-samalah kita hayati lirik lagu ni ....

hargailah kedua orang tua kita selagi mereka masih ada didunia ini..

Ayah Dan Ibu
Artist: Sudirman
Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan danMatahari
Ahai...
Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati
Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat

9 sweet comments:

Gieyana said...

huhuhu..terharu gak aku biler baca entry ko nihhh!

terasa igt kt kg lagi..nasib baik kg aku dekat jerk..

so..weekend nie haruss aku balik jua!!

☆ lieya latif ☆ said...

uwaaaaaaaaaaaaaaahhhhh ko dah beraye dulu la ni izan...meriah betul, kalo aku mmg terharu gak ler....sedapnye la izan oiii.....aku tahun ni beraye umah MIL.....lepas raye ke 3 baru lik johor umah aku, aku pun dah suruh mak aku buat ketupat baru raye ke 3 tu khas tuk aku....hihihihi

aku pun same, kalo dengar lagu tu, sure sayu jek hati....

ina_syuk said...

bettulkan..dimata mak..kite cam anak kecil lagikkan..wahh..nih dah makan mknn raya..best aa..ina raya br abis pnttg..hehehe..

sedihkan lagu tuh..penuh makna..

*∽ IZAN ∽* said...

Re Gieyana,
Kalau dekat tu balik lerr.. jangan tak balikk.. ekekkeke. Berbuka ramai-ramai ni lagi meriahh!!

Re Lieya,
Same la aku pun turn kat rumah arwah MIL.. both MIL & FIL dah tak ada tapi still balik jugak berkumpul semua adik beradik iparrr..
tu lahh... request jgn tak requestt! ekekekkeke

*∽ IZAN ∽* said...

Re Ina,
Nko pantang puasa..? hahahahah sama la macam Izan bersalin Dania tahun 2007.. sebulan bersihhhhhh wehh.. lepas tu tahun lepas kira 2 bulan la posa.. sebulan ganti sebulan ramadhann.. memang kuruss teruss.. heheheheheh

Aleyn said...

Aku pun tengah kepingin nak berbuka ngan parents aku nih...weekend ni kena gi gak...

Rumah mak aku tengah cam tongkang pecah...umah lama dan umah baru...so tak dak tempat nak makan sama....tapi weekend ni akan ku ikhtiarkan jua...tak dulik...

Syoknyer dapat dah makan ketupan...advance giler...

anyway..memang kepada ibu dan bapa..kita ni sentiasa anak kecil...rasanyer aku pun anggap anak2 aku pun cam gitu jugak lah sampai biler2...kalau bleh nak melekat jerk ngan aku...

bak kata mak aku masa aku anak dara dulu....aku ingat lagi..mak kata : kalau bleh nyawa anak2 mak...mak nak genggam kat tangan mak nih....(sungguh dalam maksudnyer tu kan...)

Anonymous said...

mmg terharu izan.. huhuhu.. kalo la kami ader ak lagi.. sure balik kg penuh meja dia masak. huarghhh.. teringat kat arwah mak... huhuhu.. sedih tau.. balik kg pun sendri gak yg masak... 2 la pasal.. sementara mak ayah masih ader ni.. kiter hargai la d/org

CatlinaFly said...

err...kluang?eh izan kat mane actually nye ni? :) ...sy kat kluang la ni..

& juga nak jemput join contest kalau sudi...

http;//kedaigambarkami.blogspot.com

CAK said...

jelesnyaaaaaaa..kite dah tak de mak... uwaaaaaaaaaa...
akak..lepat tuh benda ape kak.. mcm best je.. raya ni mak akak buat tak..klu buat kite nak gi kota tinggi la ..takut bb dlm perut kite "ngences" nnt!!! uwaaaaaaaaaa...sedapnyeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!