It was somewhere in June 06. Pagi tu hujan gerimis.. pagi yang cukup syahdu. Aku macam biasa bersiap-siap untuk pergi kerja. Normally aku & hubby akan keluar rumah sama-sama sebab waktu masuk kerja ofis abang dan aku pun sama. Lagipun rumah kitaorang kat tengah-tengah antara tempat kerja abang & aku.
Aku menghala ke kiri, abang menghala ke kanan. So sebagai rutin harian, sebelum pergi kerja aku akan hantar Danish dulu ke rumah pengasuh yang terletak 1.5km dari rumah. Ni lah pengasuh Danish dari Danish berusia 2 bulan, bila aku naik kerja selepas cuti bersalin.. Sebenarnya jiran lama kitaorang kat rumah sewa lama dulu.

Depan rumah pengasuh Danish ni ada T-junction. By right dari arah rumah aku tu sepatutnya kena turn right kat T-junction ni dan buat satu pusingan U
ke kiri sebelum sampai rumah pengasuh. So lepas hantar Danish, aku start enjin dan terus keluar semula ke jalan masuk tadi so that time depan aku ni dah kira T-junction lah... disebabkan dari jalan tu aku terus boleh nampak kiri kanan condition so sambil aku drive nak sampai ke T-junction tu
terus la aku usha condition kereta kiri kanan jalan tanpa berentikan kereta... aku toleh kanan, clear. Aku toleh kiri ada sebuah kereta yang masih jauh lagi.. so aku toleh kanan balik dan terus jalan....
Bila saja aku belok kiri dan masuk ke jelan besar terus aku perasan kat side mirror sebelah kiri kereta aku ada kereta yang entah berapa milimeter je jaraknyer ngan kereta aku yang kalau tak kerana miracle aku
dah langgar kereta tu!!...!! Ya Allah..!! Macamana pulak
tiba2 muncul sebiji kereta betul2 kat sebelah aku ni????? Jantung aku berdegup kencang dan dalam masa yang amat pantas, pemandu kereta kancil tu terus berhenti di tepi jalan dan aku pun cepat2 berhenti di tepi jalan yang sama. Pemandu kereta, seorang lelaki berusia lingkungan awal 30-an keluar dari kereta
dan aku pun turut keluar kereta sambil terus memohon maaf.. lelaki tu memang sangatttt marahh..!! dan aku sedar kesalahan yang aku lakukan.. memang salahh!!!!! Sambil bercakap dengan nada yang agak tegas & tinggi
dia berkata "kalau jadi apa-apa tadi macamana..??! Kalau saya seorang tak apa, kalau jadi apa-apa pada isteri saya..?!" Aku terus meminta maaf berkali-kali
sambil berkata "Saya minta maaf bang, memang salah saya.. tapi saya tak nampak..! " Lelaki tu dengan air muka yang marah tak berkata apa2 dan aku terus pergi ke kereta tu berjumpa dengan seorang perempuan
yang dikatakan isterinyer sambil memintanya membuka tingkap,
aku terus memohon maaf.... "Saya betul2 minta maaf kak, kalau jadi apa2 tadi memang salah saya tapi memang saya betul2 tak nampak.."
Kakak tu dengan muka yang agak kecewa menjawab ".. tak nampak ke, tak apalah.."
Aku berkali2 minta maaf dengan brother tu dan akhirnya lelaki tu pun masuk ke kereta..

Dalam perjalanan ke ofis tu aku terus berfikir dan berfikir menyesali tindakan aku tadi.. tapi aku DAH tengok kiri & kanan jalan dari cermin kiri dan kanan kereta sebelum masuk ke jalan besar tadi. Memang BETUL aku tak nampak pun kelibat kereta yang dah dekat....! Tapi macamana kereta tu tiba2 boleh
ada depan kereta aku..?? Seolah-olah aku menunggu peluang untuk melanggar kereta tu bila saja dia lalu depan kereta aku di T-junction tuhh..! Aku terus berfikir dan berfikir.. apa yang membuatkan aku boleh tak nampak kereta tu tadi dan akhirnya aku membuat kesimpulan.. mungkin ketika aku sedang melihat kekiri kanan jalan, kereta tu betul2 berada disebalik side mirror kereta aku dan mengakibatkan aku nyaris2 melanggar kereta tu..!!

Ya Allah, syukurlah tak ada kemalangan harta dan nyawa ketika kejadian tu.. Tapi cuba perhatikan size side mirror kereta ni di campur pulak dengan area blind-spot disebelahnya. Tak ke terlalu besar sehingga boleh menghalang penglihatan aku? Adakah aku yang tak sesuai bawak kereta ni atau size side mirror ni yang mengundang bahaya kepada pemandu? Sepatutnya sebuah kereta boleh dipandu dan diselaraskan oleh sesiapa sahaja yang berlesen..! Pernah ke dengar sesebuah kereta yang ada description *Compatible user*..???!!

Balik kerja petang tu aku ceritakan pada hubby dan pesan hubby
" Lain kali berhenti dulu dan tengok kiri kanan betul-betul baru jalan...."
Dan kata2 itu aku pegang sampai sekaranggg....

1 sweet comments:

ambrynaa said...

aku pernah bawak keta sekali. 2 lane. aku kat lane kanan, nak masuk lane kiri. aku rasa aku dah tgk side mirror, x der keta tepi tuh..baru jer aku nak pusingkan sikit stereng keta ke kiri, org belakang aku dah menjerit.."keta!keta!" so aku xjadi ke kiri..masatuh baru prasan ader keta...sib baik la ader penumpang belakang aku tuh yg tolong jeritkan..kalau x mau accident aku ari tuh...muahahhaha...moral of d story..kalau drive, mmg kena tengok kiri kanan, tepi , depan blakang, sebelum buat apa2...hehehhe