Salam..

Hari Raya tinggal berapa hari lagi je... Isnin lepas akhirnya sempat juga jejak kaki ke Pusat Kecemerlangan Proton yang terletak bersebelahan dengan KESAS highway untuk service 1000km. Alhamdulillahh.. syukur yang tidak terhingga kehadrat yang maha Esa kerana Ramadhan ini di murahkan rezeki untuk kami memiliki MPV Nasional pertama keluaran Malaysia. Alhamdulillah..!!

Pujian ikhlas dari Danish :
Mama.. Danishhh sukaaaaa sangatttt la kereta niii....!!!!

Hari ke-3 Ramadhan hari tu 'Baby Exo' kami selamat di terima. Kami berikan nama manja nye WU* 777* 'Wu triple 7* (bukan nama sebenar.. sekadar short name dari 'Nama asal'..) hehe.


So pagi Isnin tu seawal pukul 9:20 pagi aku dah tercegat kat COE (Center Of Excellence) Proton. Check in time pukul 9:20 pagi terus ada staff check Baby Exo kami. Pukul 9 lebih tu rupanya dah ramai customer menunggu..!! Semuanya penangan  Raya..!!

Sistem di sini sangat bersistematik. Semua kenderaan di kehendaki parking kat service registration bay dan buat registration utk di service.

Service Reception

Service Reception Bay ~ Parking di sini

 Reception centre ~ Register utk di service kat kaunter.


Tapi aku tak register kat kaunter pun. Since first time sampai sini terus la ringan mulut tanya kat service staff kat situ procedure nak buat service. So staff tu terus guide keta mana nak park, terus dia buat pre-checking keta & registerkan baby Exo on the spot. So aku terus pergi ke tempat menunggu je.

Ruang menunggu. Di sediakan  majalah.. TV..etc

 Ada 2 biji PC berinternet. Ada Wifi juga.. ramai gak yang bawa laptopn masing2 sambil menunggu.

 Service Bay. Semua kenderaan di service di sini.. ada berapa berpuluh-puluh deck.

 Payment kaunter. Semua kenderaan yg dah siap di selenggara akan di registerkan kat log book kat kaunter ni. Kemudian receptionist akan SMS utk inform kenderaan dah siap dan dah boleh buat bayaran.


Dapat Kunci boleh collect kenderaan kat 'Service Parking' area... dah selesai service.. boleh balik dengan gembiranya. Yang pasti pemanduan pasti lebih lancar lepas nih..!!!

Show Room

Since first time service kat sini, sambil-sambil menunggu tu sempat gak le aku meronda kat COE tuh. Naik ke 1st floor ada show room.. jom layann..




LOTUS EVORA...



Sedang di bangunkan...
EMAS ~ Proton Concept Car

Exora Hybrid


Alhamdulillah.. aku sekeluarga cukup berpuas hati dengan pakej yang di tawarkan oleh Exora lebih-lebih lagi dari segi keselesaan travelling bersama keluarga tersayang.. setara dengan harganya yang berpatutan. Bak kata Air Asia versi proton "Kini semua orang pun boleh ber'MPV'" he he.

Last but not least, semoga dengan 'sokongan' aku dan ramai lagi di luar sana terhadap kereta Nasional ini akhirnya akan menjadikan Malaysia seperti Negara Jepun & Korea.. di mana di sana aku dapati hampir 90% kereta dalam negara di kuasai oleh kereta keluaran tempatan negara mereka.

Walaupun teknologi kita masih banyak yang boleh di perbaiki, dengan kepimpinan Dato' Syed Zainal, doa aku semoga Proton yang di cetuskan oleh Tun Mahathir satu ketika dahulu akan terus melebarkan sayap kemajuan  dan revolusi ke persada dunia. Malaysia boleh!!!..Insya-Allahh..!!
Salam..

Malam semalam buat berkumpul adik beradik belah Abang berbuka posa kat rumah. 
Petang lepas zuhur tu Mak Long & cousin2 Danish & Dania dah sampai.. wahh terus tak duk diam la main diaorang berenam..Dania pun sampai tak tidur siang..! Puas main kat umah sempat gi main kat Playground petang tu pas tu sempat ikut merayau kat Bazaar Ramadhan sekali.. hu hu

Pas tu apa lagi.. gara-gara tak tidur siang, dah nak masuk maghrib sedar-sedar Bufday girl dah tertidurr..zzZzZzZzZzzZ... tahap tak dapat di selamatkan dahh.. isk isk isk iskk..
Habis berbuka, lepas maghrib kejutkan Dania pun tahap tak leh buka mata dah dek keletihan main petang tadi.. Cousin2 lain sempat la gi main bunga api bagai.. dah pukul 8 lebih tu kejut2kan Dania pun tak terjaga gakk.. Last-lasttt...

Dalam pada Dania TERTIDUR tu belasah je la, Abang & cousin2 dia nyanyikan jugak.
Hari dah nak lewat malam. Mak Long & Mak Teh pun dah nak balik .. so layann je la.

Happy Bufday To youu... 
Happy BUfday To youuuu..
Happy Bufday to DANIA... 
Happy BUfday to youuuuuuuUuUuUuUu...!!!

Tu diaa...  Dania terus lena di ulit intann..zzZZzZZ

zzZZzZzZzzzZZzZz....ZZZzZzzzZ

Zooommm skett.. tu dia, dah orang nyanyikan kat telinga pun bantai tidur jugakk.. ha ha ha!

Last-last bila ulang 2 kali baru la Dania terpinga-pinga terjaga dari tidurrr.. hua hua hua..
Sempat gak le bufday girl potong kekk.. ngeeeeeeeeee..

Kanak-kanak riang ria bermain bunga api..




Antara juadah yang di masak.. Menu yang di request oleh Abang 
Abang : Dengar kata Hit resepi Nasi Tomato naik bulan ni... apa kata Mama masak Nasi tomato hari nih..!
Sebagai isteri yang taat setiaa *ceewahh*, petik jari je aku masakk.. ha ha ha.



Sup tulang.. resepi belajar dari Mak Long.

Pagi tadi masa gi belanja kena pau gitar pulak dah dek Bufday girl.. seb baik masih dalam mood 'bufday'.. kalau tidakk meraunggg laaa mama tak layan.. hu hu.

Rock Babehh..!!

 Siap request nak makan mee pagi tengahari tadi..

 Bufday girl yang mula cergas 'semula' bila semua orang dah balikk.. ha ha..! 



 
Dan Danish yang tak dapat terima kenyataan bila semua 'rakan-rakan' sepermainannya dah balik.
"Danish RINDU semua oranggg... uuuUUwwwAAaaAaaAaaAAaaaaaaaaaa.....!!!!!!!! "
Salam..
Hari ni nak buat entry pasal 'Sejarah' sket. Bukan nak menimbulkan apa-apa isu rasis kat sini tapi just nak paparkan fakta  yang termaktub dalam perlembagaan. Sambil-sambil boleh refresh balik knowledge pasal Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan

p/s: Renung-renungkan dan selamat beramall...!! Sila jangan kasi komen sensitip okehh. Peace...!!

**************************************************************************

Sumber : Utusan Melayu

 credit : google

Keistimewaan Melayu adalah hak

Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan mengiktiraf hak istimewa orang-orang Melayu. Ia hendaklah ditafsir menurut sejarah dan falsafah yang ada di sebalik kewujudannya. Ini kerana peruntukan itu wujud dengan nilai, sejarah dan falsafah yang tertentu. Mungkin ada pembaca yang tidak bersetuju dengan apa yang saya katakan ini. Mereka mungkin berkata, perubahan masa dan keadaan menuntut perubahan kepada budaya, keadaan sosial dan falsafah Perlembagaan negara. Walau apa pun, saya amat yakin bahawa majoriti masyarakat Melayu menganggap keistimewaan ini sebagai hak dan mereka inginkan nilai, sejarah dan falsafah kewujudan Perkara 153 diambil kira dalam membuat tafsirannya.

Amat menyedihkan apabila orang Melayu yang mendapat manfaat daripada Perkara 153 sendiri telah mentafsir peruntukan ini dengan menafikan "hak" orang Melayu. Atas apa alasan sekalipun ulasan atau tafsiran terhadap Perkara 153 dibuat, ia amat tidak adil kepada orang Melayu.
Hakikatnya, Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, yang menjadi asas kepada kedudukan istimewa orang Melayu telah dikategorikan sebagai perkara sensitif. Mempersoalkan kedudukannya sehingga mencadangkan supaya ia dilupuskan daripada Perlembagaan secara perundangannya dikategorikan sebagai satu hasutan. Peristiwa berdarah 1969 juga mempunyai kaitan dengan Perkara 153. Atas alasan kestabilan negara, perkara berkaitan keistimewaan Melayu diberi perhatian serius dan diklasifikasi sebagai perkara sensitif. Walaupun pendakwaan jarang sekali dilakukan berkaitan perbuatan mempersoalkannya, peruntukan berkaitan amat jelas wujud di dalam Akta Hasutan.
Keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu bukan perkara baru. Ia adalah antara menu utama dalam pembentukan asal negara ini.

Istilah keistimewaan Melayu bermula sejak campurtangan British di Tanah Melayu. Ketika pemerintahan British, keistimewaan orang Melayu dijaga melalui polisi di dalam pentadbiran British. Polisi keistimewaan Melayu diiktiraf British kerana rungutan dan permintaan para raja Melayu.
Disebut di dalam laporan Suruhanjaya Reid bahawa keputusan untuk memasukkan peruntukan berkaitan keistimewaan Melayu ke dalam Perlembagaan Persekutuan tidak mendapat tentangan yang menyerlah walaupun tindakan untuk menambahkan lagi keistimewaan tersebut mendapat reaksi negatif banyak pihak. (lihat Perenggan 165)
Suruhanjaya Reid juga menyebut mengenai pertembungan antara kehendak prinsip kesamarataan antara rakyat yang berbilang bangsa. Walaupun begitu, Suruhanjaya berpendapat, peruntukan mengenai keistimewaan Melayu amatlah diperlukan bagi menjaga kedudukan bangsa Melayu. Selain daripada itu, keistimewaan Melayu juga diperlukan bagi menjamin kedudukan Melayu dalam proses integrasi antara kaum-kaum di negara ini setelah prinsip "common nationality" diperkenalkan oleh Perlembagaan Persekutuan 1957 (lihat Perenggan 165). Apa yang dapat dihujahkan daripada kenyataan Laporan Suruhanjaya Reid ini ialah proses integrasi antara pelbagai bangsa yang ada di Tanah Melayu akan mengambil masa yang agak panjang. Pada andaian Suruhanjaya Reid sekiranya proses integrasi antara pelbagai kaum di negara ini menjadi bertambah baik, ia akan seterusnya dapat mengurangkan atau menghapuskan keistimewaan Melayu. Apa yang dapat difahami daripada kenyataan Suruhanjaya Reid ini adalah, selagi mana integrasi antara pelbagai kaum belum mencapai tahap matang, kedudukan istimewa Melayu harus dikekalkan.
Sehingga 53 tahun merdeka integrasi antara pelbagai bangsa di negara ini masih menjadi agenda utama negara. Perkara berkaitan perpaduan atau integrasi antara kaum kekal menjadi isu sensitif. Ada yang berpandangan bahawa perpaduan di kalangan rakyat Malaysia agak rumit kerana negara kita tidak menjalankan proses asimilasi yang mahukan semua pihak melenyapkan identiti bangsa masing-masing dengan menerapkan satu identiti sahaja.
Semua kaum di Malaysia masih mengekalkan identiti kaum masing-masing. Seorang cendekiawan mengibaratkan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang pelbagai bangsa seperti beberapa batang besi yang diikat bersama. Batang-batang besi tersebut akan terlerai sekiranya tali pengikat yang menggabungkannya terputus. Batang-batang besi tersebut tidak dilebur dan dibekukan untuk menjadi satu batang besi yang lebih besar dan tegap. Batang-batang besi yang dilebur dan dikeraskan ini tidak akan terlerai sekiranya tali pengikatnya terputus.
Walaupun bersetuju dengan cadangan Parti Perikatan mengenai kedudukan istimewa Melayu, Suruhanjaya Reid mencadangkan supaya keistimewaan Melayu disemak semula selepas 15 tahun. Kenapa 15 tahun? Adakah jangkamasa 15 tahun ini satu jangkamasa yang substantial? Jawapan kepada persoalan ini tidak dijelaskan oleh Suruhanjaya Reid.

Jangkamasa 15 tahun adalah andaian Suruhanjaya Reid. Hakikatnya, hanya masyarakat Malaysia selepas merdeka yang menentukan. Secara prinsipnya, kenyataan Suruhanjaya Reid ini bukanlah sesuatu yang mengikat. Sejauh manakah Suruhanjaya Reid dapat menentukan integrasi kaum di Malaysia akan berjalan lancar dan boleh mencapai objektifnya hanya dalam masa 15 tahun. Hatta negara-negara yang tamadunnya beratus-ratus tahun masih lagi mempunyai masalah berkaitan perkauman dan ia kekal sampai ke hari ini. Pengajarannya ialah jangkamasa 15 tahun cuma jangkaan Suruhanjaya Reid. Ia tidak semestinya benar dalam realiti.
Walaupun mencadangkan jangka masa 15 tahun untuk disemak semula peruntukan ini, Laporan Suruhanjaya Reid juga menyebut bahawa, ia terpulanglah kepada keputusan kerajaan yang memerintah, sama ada untuk mengekal, atau mengurang atau melupus keistimewaan tersebut. Keputusan kerajaan tersebut tertakluk kepada keadaan masyarakat Melayu semasa semakan tersebut dilakukan (lihat Perenggan 167).

Hakikatnya keputusan sama ada keistimewaan Melayu perlu diteruskan ataupun tidak bergantung kepada keadaan dan status orang Melayu. Sekiranya integrasi antara pelbagai kaum tidak mencapai tahap matang seperti andaian Suruhanjaya Reid, kemungkinan untuk kerajaan meneruskan status quo Perkara 153 menjadi jelas. Selain daripada itu, sekiranya kedudukan ekonomi Melayu masih belum mencapai tahap yang boleh dianggap mampu bersaing dengan kaum bukan Melayu, Perkara 153 ini masih diperlukan. Atau, selagi orang Melayu fikir mereka masih memerlukan keistimewaan seperti yang termaktub, ia harus dikekalkan di dalam Perlembagaan.

credit : google

Perlembagaan

Perkara 153 adalah di bawah tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong. Perlembagaan memberi kuasa kepada Raja-raja Melayu untuk menjaga kedudukan istimewa orang Melayu. Perlembagaan tidak memberikan Parlimen kuasa penuh untuk meminda Perkara 153. Peruntukan ini hanya boleh dipinda sekiranya mendapat perkenan Raja-Raja Melayu. Selain daripada itu, apa juga polisi yang diperkenalkan berdasarkan Perkara 153 tidak boleh diubah kecuali mendapat perkenan Raja-Raja Melayu.
Majoriti ahli Suruhanjaya Reid mencadangkan supaya Yang di-Pertuan Agong menjalankan tanggungjawab menjaga keistimewaan Melayu atas nasihat Jemaah Menteri. Justice Abdul Hamid, ahli Suruhanjaya Reid dari Pakistan, dalam nota kecualiannya menyatakan bahawa kuasa Yang di-Pertuan Agong dalam hal ini adalah kuasa budi bicara. Baginda boleh menjalankan kuasa berkaitan keistimewaan Melayu di atas keputusan sendiri tanpa mendapatkan nasihat Jemaah Menteri.

Keadaan ini amat kukuh untuk dihujahkan bahawa keistimewaan Melayu di bawah Perkara 153 adalah satu "hak" dan bukanlah hanya keistimewaan dalam kata harfiahnya.
Saya perlu nyatakan bahawa Pekara. 153 adalah sebahagian daripada hak asasi. Pengiktirafan sebegini juga diamalkan di negara-negara lain. Hak asasi ini diiktiraf oleh kebanyakan negara untuk menjaga kestabilan sosial supaya sesuatu kaum tidak terpinggir dan keadilan dapat dicapai dengan memberi peluang kepada semua. Hak asasi ini boleh dikatakan sebagai pengecualian kepada dasar kesamarataan menggunakan prinsip diskriminasi positif atau juga dikenali sebagai affirmative action.

Di negara seperti Amerika Syarikat, dasar affirmative action ini tidak disebut di dalam Perlembagaan. Ia hanyalah polisi pentadbiran negara. Negara kita mengiktiraf keistimewaan Melayu di dalam Perlembagaannya. Ini menjadikan kedudukan istimewa ini lebih "istimewa" berbanding amalan di Amerika Syarikat.
Perkara 153 diperkenalkan bukan kerana sifat rendah diri atau inferiority complex orang Melayu sebagaimana anggapan sesetengah pihak. Ia bukan tongkat kepada Melayu. Ia merupakan pengiktirafan yang diberikan oleh Perlembagaan kepada orang Melayu kerana asal negara ini adalah "Tanah Melayu". Ia tiada kaitan dengan kedudukan kaum lain yang telah lama berada dan menyumbang kepada negara ini.
Objektif Perkara 153 bukan juga untuk mempersoalkan kehadiran kaum bukan Melayu di negara ini. Kaum bukan Melayu tidak harus merasa bimbang dengan kekalnya Perkara 153 di dalam Perlembagaan.
Apa yang ingin saya sampaikan adalah penghormatan harus diberikan kepada kaum Melayu dan penghormatan tersebut sebenarnya di iktiraf oleh Perlembagaan. Walauapa pun, saya tidak fikir keistimewaan Melayu ini satu diskriminasi, walau dikatakan sebagai diskriminasi positif. Ia adalah satu struktur sistem yang telah dicipta untuk kestabilan negara ini.

Oleh itu prinsip keluruhan Perlembagaan atau ketinggian Perlembagan harus sentiasa diberi perhatian sewajarnya. Keistimewaan yang diberikan kepada kaum Melayu di dalam Perkara 153 adalah satu hak yang diiktiraf oleh Perlembagaan dan tidak harus dipertikaikan.
Ingin saya tegaskan di sini bahawa Perkara 153 di dalam Perlembagaan Persekutuan tidak menyekat kedudukan kaum bukan Melayu di negara ini. Walaupun peruntukan telah wujud sepanjang 53 tahun lepas, ia tidak menjadi penghalang yang besar kepada bangsa bukan Melayu untuk memakmurkan kedudukan sosial dan ekonomi mereka di negara ini. Perkara 153 tidak menafikan kedudukan kaum bukan Melayu. Sebenarnya tiada hujah yang konkrit untuk dikatakan kuota Melayu menerusi Perkara 153 ini telah menafikan kedudukan kaum bukan Melayu sehingga menjadikan kaum bukan Melayu merempat di negara ini. Malah, apa yang kita saksikan dengan nyata ialah, kaum Melayu, atas apa sebab sekalipun, masih lagi di belakang kaum bukan Melayu dalam aspek kedudukan ekonomi. Tiada kemudaratan yang dilahirkan oleh Perkara 153 walaupun ia seringkali dijadikan alasan amalan ketidaksamarataan antara rakyat pelbagai kaum di negara ini.