Nak interframe citer merapu skett.. ngehh ngehh ngehh.

Selalu gak pagi2 gi kerja tu dengar Hot FM. Suka dengar celoteh Farah & FBI. Dan banyak kali gak bila diaorang buka topik Hot Chat, mesti aku pun terimbau gak kenangan2 & pengalaman sendiri. Tapi nak tepon tak rajin la plakk.. apatah lagi pepagi tu selalu je kelam kabut drive gi office. So selalu gak berangan bestnyer kalau lepas dengar Hot Chat aku pun bleh buat entry 'Hot Chat' gak kat blog nih.. tapi tak pernah berkesempatan.

So hari ni.. aku rasa benda yg sama gakk.. tapi kali ni gagahkan jugak nak buat entry merapu - HOT CHAT di Sweetomoide nih.. kui kui kui.

GELAK GELI di HOT FM
Pagi tadi dengar segmen Gelak Geli so ramai la caller call n cerita lawak dan salah satu darinyer kisah nenek yg 'menjawab' ketika ruku' (sembahyang) kui kui kui...

BILA SUBUH...
Berbalik pada kisah aku masa kecik-kecik dulu.

Kalau tak silap naik darjah satu nak masuk darjah dua Emak dah mula ajar sembahyang. Kalau dulu-dulu bila belajar sembahyang, telekung 'tak rasmi' pertama ialah kain batik! Caranya, hujung kain batik tu di ikat ke belakang kepala di bawah paras mata. Kemudian dari hujung kain batik yang satu lagi di buka dan si sarungkan kepala... so bahagian mata nanti akan terbuka..! So cam tu le lebih kurang telekung masa mula2 belajar sembahyang dulu hu hu!

Dalam banyak-banyak bacaan dalam sembahyang, yang paling susah rasanya doa Qunut. Setiap pagi Emak akan suruh aku baca & hafal doa qunut dari buku sekurang2nya 3 kali. Di tambah lagi.. bila subuh Emak akan kejut suruh sembahyang Subuh. Di sebabkan waktu tu masih belum sempurna hafalan doa qunut, so biasanya bila aku sembahyang Subuh, Emak akan stanby kat tepi katil. So lepas rakaat kedua bila Emak tengok aku dah berdiri sambil angkat tangan nak baca doa Emak pun akan start la baca doa Qunut tu kuat-kuat sambil aku akan ikut dalam hati sebaris demi sebaris sampai habisss.....

Satu hari... macam biasa emak kejut bangun sembahyang subuh.. aku pun bila dah masuk rakaat kedua terus la berdiri tadah tangan dan menanti dengan penuh tawadukkk bantuan bacaan doa Qunut dari Emak... lama berdiri tadah tangan Emak tetap membisu... sabarrr.. aku tunggu lagi.. tapi Emak tetap membisu. Dari pandangan sisi aku nampak Emak ada kat birai katil tu. Aku tunggu lagi dengan penuh sabarrrr.. tapi Emak tetap jugak diam membisu. Aku ni dah makin lenguh berdiri.. doa qunut ada la 3-4 baris je hafalll... dah 2-3 kali aku ulang yg 3-4 baris tapi suara Emak tetap tak kedengaran. Aku pula dah mula terasa kepanasan.. panas peluh dan panas penattt. Last2 tak tahan aku pun terus bersuara

Aku : Emakk... tak bacakan pun doa Qunutnya..
Emak masih senyap
Aku : Emakk...!! Mana doa Qunutnyerr... Tak bacakan pun ..!
Emak : Laaaa... Emak tertidurrr laaaaaaaaaaaaaaaaaa........
Jawab Emak sambil gelakkan aku.

Lorrr.... sabor je laaa.. Penat aku berdiri lama-lama tunggu 'bantuan' rupanya sedapp Emak tidur zzZZZZZzZZZZ kat sebelahh... dushhhh!

Lepas tu cerita pasal Subuh ni, selepas beberapa tahun aku 'lulus' baca doa Qunut, masih bersekolah rendah. Satu subuh cam biasa Emak kejutkan kitaorang bangun sembahyang (iskk iskk iskkk). Satu hari aku yg tengah nyenyakkk, sayup-sayup je dengar suara Emak kat hujung katil kejut aku & kakak aku bangun. Tengah mamai mamai jaga tak jaga tu tetiba..

Paaaappppppppppp!!!

Adoiiii...............!!! Terkejut aku di buatnyer. Emak tampar bawah lengan aku yg aku angkat keatas masa tidur.
Aku : Apsal Emak pukul Ijan.....??!
Emak yg dah merangkak atas katil kat sebelah aku menjawab
Emak : Laaaaa.... tahi lalat Ijan (name manjer ihik!) kerrr...? Emak ingatkan nyamuk tadii.. Emak tepukkan la.
Aku : Laaaa Emak ni.. kan Emak yang lahirkan Ijan pun Emak tak ingat ke ada tahi lalat kat situuu...
Sabor je la Emak aku sorang ni.. memang ada tahi lalat sebesar sekor nyamuk kenyang kat bwh lengan.. tak pasal-pasal FREE je aku dapat 'penampor manja' Emak pepagi buta.. ngehhh ngehh ngehhh..

Apapun Emak sentiasa di hati. Sayangggg Emakk......

Sekian le kisah merapu Hot Chat di sweetomoide.. he he

6 sweet comments:

ambrynaa said...

ekekkeke..aku ingat citer ni..emang kelako la mak ko..hehheh
aku pun kecik2 pakai telekung kain batik tu!

*∽ IZAN ∽* said...

desyouuu desyouuuu! skarang je dah byk lekung & tudung budak2.. dan murah plak. Kalau dedulu mmg kain batik tu laaa. hu hu

juhasni said...

salam kenal izan...thank coz singgah kat blog ju...kelakar le citer izan ni...ju dedulu pon guna kain batik wat telekung...pas solat leh lak memain jadi zoro ngan adik2 ...hahahhahaa kelakar sungguh kelakar...

Aleyn said...

Lawak..lawak...aku tak hingat plak ader pakai kain batik buat telekung...tp pernah nampak dlm citer 'Opah'...hehehe...

aku rasa kakak2 aku ngajar pakai telekung Mak kot...adalah jadik macam 'Ghost' gitu sbb besor bebenor....

umeboshi said...

izan..ciknoora pun ingat kisah izan belajar baca doa qunut tuh. ekekek..kita ni sama je le ek. telekung memula utk belajar solat dulu, guna kain batik/ kain pelekat cenggitu jek.

Ciklinn said...

aduyaii kelakar lak baca.....tingat mmg kita kecik2 dulu pakai kain batik kan wat telekung....