Nuzul Al-Quran
Oleh: Dr. Samsu Adabi Mamat, UKM

Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW. Perkataan ・I>Nuzul・/I> bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.
Ingin tahu Lebih lanjut sila layari
http://www.islam.gov.my/e-rujukan/lihat.php?jakim=2084

Tiap-tiap tahun kebiasaannya aku akan bekerja kerana cuti Nuzul Al-Quran akan dibawa ke depan menjelang Hari Raya Aidilfitri. Bermaksud hari ini juga aku bekerja seperti biasa. Lepas hantar Danish & Dania yang masih lena ke rumah baby sitter aku terus menuju ke ofis dan masa terus berputar... eceli aku tak gemar sangat nak citer pasal keje ni tapi this time is really a Hari Ini Dalam Sejarah so aku story la sket

Lebih kurang pukul 9:40 my Lady boss dah tercari2 ada bau hangit. Aku pun cari-cari check semua equipment PC & UPS kat office OK tak nampak ada abnormality. Check server room pun sama bau agak kuat.. check semua power to server, UPS, switches and so on semua nampak OK jugak and terus suspect bau tu datang dari atas syiling ikut blower. Hati dah berdebar dah rasa macam ada sesuatu yang tak kena tiba-tiba power trip dan UPS berbunyi bersilih ganti terus suruh semua staff kat office turun sambil melaung fire! fire! Api! Api! *mcm selalu training masa fire drill*. Semua staff bergegas turun dan tak lama siren fire drill berbunyi. One step further!

Turun ke bawah aku nampak ada kepulan asap dari arah warehouse! Alamak, this thing is really happened! Aku macam tak percaya dah nak lapan tahun aku kerja kat sini perkara ini adalah yang pertama kali seumpamanyer. Aku bukanlah ahli kadet Bomba company tapi ringan je tangan terus dial 999 - Emergency call to Bomba. Barangkali sudah ada manager lain yang call tapi tak salah pun kalau aku call jugakkan & inilah 1st experience pada aku jugak. Sambil memberikan butiran - nama, alamat, no telefon, jenis premis etc seperti yg ditanya oleh operator dan seterusnya aku disambungkan kepada pasukan bomba bertanyakan dengan lebih tepat kedudukan premis.

10 minit menunggu diparking lot Bomba masih belum kelihatan. Aku call balik bomba mengatakan aku ada buat panggilan kecemasan kebakaran dan bomba masih belum sampai. Jawapannyer ialah Bomba sudah dalam perjalanan. Minit ke-14 barulah kedengaran siren bomba dari arah jalan raya dah 2 biji kereta bomba dah satu jip bergerak laju ke premis kami.

Masa berlalu.. syukur kebakaran telah berjaya dipadamkan sebelum bomba tiba. Dengarnya salah satu power panel board terbakar dan ada seorang wira yg berjaya memadamkannya walaupun tatkala kebakaran, api marak asap berkepul tidak nampak pun apa yang cuba dipadamkan. Syabas kepada beliau. Setibanya bomba, mereka masuk kedlm untuk double check affected area. Tempat kejadian di sembur sekali lagi untuk mengelakkan kebarangkalian bara atau percikan api yang masih bersisa. Namun, sungguhpun api telah berjaya dipadamkan bau hangit sengit dan asap tebal masih menguasai ruang office dan server room menyebabkan kami tidak dibenarkan untuk masuk ke dalam sedangkan semua server telah down.

Akhirnya 2 jam kemudian baru lah kami (MIS) dibenarkan masuk ke server room setelah engineering department bertungkus lumus vacum asap keluar. Bau masih sengit dan keadaan masih agak kabur. Kami pula terpaksa pakai 'mask' untuk bernafas. Di sebabkan bila server down semua operation di 4 building lain yg tak terlibat pun turut terhenti makanyer ala-ala pejuang ke medan perang la masuk jugak ke server room utk upkan semua server & ensure network switches are working well.. sesungguhnya inilah pengalaman pertama yang tak akan aku lupakan....
*Wajah-wajah 'Wira' & 'Srikandi' MIS*


Moralnya, rupanya ada hikmah kami bekerja hari ini. Kalau kebetulan kami cuti entah bagaimana berakhirnya kejadian hari ini...? Wallahualam.

3 sweet comments:

umeboshi said...

wah!! pengalaman sungguh tu,izan.. anyway, alhamdulillah takde yg cedera atau hilang nyawa. gokurosama!

*∽ IZAN ∽* said...
This comment has been removed by the author.
*∽ IZAN ∽* said...

tu laa.. ishhou wasurenai neee.
Tapi sampai hari ni masih bau tak hilang laa.. pening2 lalat raserrr