My sweet little Dania is entering 2 years and 5 months old now. I did request Bibik to start the potty training before but seems like no progress at all. So last 2 weeks, when heard one of my hubby's officemate's daughter, who is 3 years old, just put off dypers day and nightt! Whoaahhh... feel like so kagummm sbb my experience with Danish 3 years and half baru lulus diapers free for day time and 4+ baru lulus diapers free day&night. Ni 3 years dah lulus dypers free day & night!

So from the inspiration (sepupu kembar bulan Dania lagi la setahun setengah dah start potty training!), last 2 weeks terus start strategi baru untuk bibik which is... Semua diapers aku sorokkan dalam master bedroom and kunci and cuma bagi bibik 1 pc of diaper je utk day time usage. Aku pernah janji, kalau bibik berjaya train Dania free diaper kitaorg bagi 'elaun' skett sebagai ganjaran walau tak banyak tapi at least something la kan.

Anyway bila start dengan 1 pc/day terus nampak Danianyer potty training progress. Memang first day to confirm la 'terlepas' satu rumahh.. tapi amazingly masuk hari kedua Dania terus dah pandai buat signal - bila dah 'terasa' terus datang kat kita pusing sambil tepuk2 punggung dia. Hari kedua masih ada yang terlepas sikit dan perabih kat toilet. Yang kelakarnyer, bila dia tengah main tiba-tiba 'TERlepas' terus meraunnggg!!!! Kalau tengah jalan ke memang terus kaku sambil menangis dan jerit panggil kita! Menangis terkejut dan geli kot tiba2 seluarnya basah + panass! Ha ha! Tu kira good sign kalau dia peka dan tau geli so cepatla dia ingat utk melepas kat toilet! hu hu

Masuk hari ni dah seminggu lebih sejak start potty training. Alhamdulillah... 98% dah pandai nak melepas datang kat kita bagitau dan pandai tahan supaya melepas kat toillet. And malam pun dah 5 malam tidur diapers kering sampai siang. Bangun tidur terus cakap nak gi toilet. Memang for me Dania is amazingly faster and shorter dia nyer potty training compare dengan Danish dulu. Danish pun kitaorang memang start 2 tahun setengah gak tapi biasala boy, kalau tengah ralit main berlari kesana kemari dah terlepas pun bukannyer dia sedar.. isk iskk iskk. Aku plak terasa.. entah2 Dania ni kalau kitaorang start awal pun dah pandai dari awal lagi.. moralnye believe in your child. Just trust them that they can do it especially kalau girl (and plus ada bantuan bibik for us ha ha!) And sempena potty training Dania ni.. (sebenarnyer utk Danish jugak), aku ada redeem satu item hadiah sempena MOBS end year contest dari babybliss.com so called Sheet and matteresses protector- Thank you so much the baby bliss! Memang di jamin sangat berguna especially for Dania bila dia tidur siang. Malam buat masa ni masih pakaikan diapers and kalau 1 week diapers kering so next week dah boleh cuba diapers free utk malam jugak dan alaskan sheet and matteresses protector ni je for protection. Kualiti nya sangat bagus dan sangat berguna lah! hu hu To Dania,
Mama & Papa so proud of you my dear...! Well donee!!!!!
Akhirnyaaa sampai sudah hadiah-hadiah yang dah selamat di redeem kan sempena
yang lepas. Just to recap, hadiah yang telah di menangi ialah
2nd Prize (RM200)
VOUCHER RM50 from ComfyBebe
Baking HAMPER worth RM50 from Sassezz
DIY Craft set worth RM20 from Ms Craft Shoppe
Voucher RM50 from Aivee-emart
VOUCHER RM30 from The Baby Bliss.
*
*
So far ni lah hadiah terbaik yang pernah di menangi.. hadiah memang semua best-best belaka dan antara yang paling aku suka ialah sheet and matressess protector dari The Baby Bliss. Since Dania pun under potty training sekarang memang baby sheet ni sangat-sangat berguna!
Ni pula hadiah yang di redeem dari Aivee Mart. Sepasang Long Sleeve Shirt with cap untuk Danish dan Dania *wink*
Ini pulak DIY Craft set dari MS Craft Shoppe.
tengah fikir nak buat craft apa yg comellll.. he he
Seterusnya, Baking Hamper set fom Sasseez. Nampaknyer kena cari gali balik peralatan baking aku yg terus jadi 'perhiasan' semenjak bake cake utk Abang & Danish 3 tahun lepas! ha ha
Yang ini pulak dah booking tapi belum comfirm redeem. Disney Car swimming trunk dari comfybaby. Danish (sibuk suh buh kaler RED kat name dia... sabor je la)yang excited sangat pilih !
Anyway, terima kasih yang tak terhingga sekali lagi untuk para pengajur pertandingan MOBS END YEAR CONTEST dan juga para generous sponspor. Hadiahnya memang semua best bestt!
Bersawang jap blog nih.. iskk iskkk. Too many story to tell but to little time to spend uhuk!

Dah lah since last week tak leh access internet- refer to streamyxnyer wireless modem condition. Mula-mula ingatkan mmg problem kat TMNet kebetulan lak last week dapat call Abah tak sihat kelam kabut balik kampung dah lupa dah pasal streamyx. Tapi bila balik semula rumah tetengok masih same condition so start la call TM tanya status.

Bila call TM punya la terkejut bila dapat tahu yg line streamyx tu dah di terminatekan ....???!!!!!
Aikkk.. baru pasang sebulan, tak dan bayar bill pun lagi ( belum due pun) dah kena terminate..? Masalahnye kitaorang tak de pulak request utk terminate..!
Just to share my experience. 1st day call customer service (Dial 100). So far bila call memang layanan tu berbudi bahasa cuma ultimate resolution tu sokmo blurrrr! Bila dia jawab "Okay, nanti supervisor saya akan call balik.." memang nampak gaya sampai esok, lusa, tulat, tungging hatta tahun depan sekalipun jangan harap la nak dapat return call. Dah la tak pasal2 kena terminate pastu kita plak yg kena pergi balik ke TMPoint untuk check balik condition! Really irritating argghhhhhhhhhhh!!!
The next day hubby lak call, pun dapat janji yang sama " Tak pa encik saya check dulu, nanti saya akan call balik. Saya mesti call Encik balik hari ni juga..." dari pagi sampai ke petang bawak ke malam tak de gak dapat return call macam la customer tak de kerja lain nak buat selain call berkali-kali utk follow up sama gak cam experience masa nak install line streamyx dulu! More than 2 weeks baru leh dapat pakai streamyx upon registration!

Malam tu balik rumah my hubby call lagi TM. Dah la everytime call akan terpaksa explain semula dari A-Z..! Padahal everytime call CS mesti kena open report tapi tak tau la apa yg di'report' kan! 1st attempt CS operator angkat and mentioned according to report subsriber yg request to terminate. So kalau betul subsriber yg request termination kitaorang minta evidence.. bila dan oleh siapa? Katernya cuma pelanggan dan agen je yg boleh request utk terminate streamyx. Bila minta di sambungkan dengan orang atas, line transferred tapi 10 minute tunggu pun still line tu dlm mode 'disambung'kan ?? Adoiii....!!!! Tensennnn nyer makcikkk!!! Pass tu call lagi.. same gak bila kater nak transfer ke supervisorrr terus laaa jadi tak de answer terusss! Memang sangat buang masa, tenagaaaa dan mengurangkan pahala betulll melayan karenah CS TM Net nihh! Adoiiiiiiiiiiiiiiii...!!
3rd time call, En Hubby pun dah panassss nihhhh...! Suara pun dah
naik dahhh.. last-last mintak sambungkan dengan managerrr kalau dah susah sangat nak transfer line ke supervisor. Maka line pun di'sambung'kan lagi.... Tup-tup bila angkat call.. ex-junior kitaorang lak yang on duty! My ex-junior yg cam my Hubby nyer nama terus tanya hubby dulu ex-Asb*** ?... terus laaaa controll skettt amarahhh tuh... sangat bernasibb baekk la tuh kalau takkk...hissssssssssssssssssssss! *Tarikkk nafassssss!!*
Anyway, at the end En Hubby pergi gak ke TM Point the next day ( Dah 3rd day since first report) and according to TM Point memang agen (with reference number) yg submit termination request! Sengaaalllllll betullllllllllllllllllllllllllllllllll! Tak pasal2 jugak customer yg jadi mangsa kena register balik new line...! Dah la mula-mula estimate the next 3-7 days lak baru leh settle pas runding2 lagi kalau tak esok next monday plakkk baru siap! Itu pun kalau leh siapp.. TM kan.. paham-paham je la! Memangg sangat sengall.. dengan agen TM nyer termasuklah procedureeee TM point & TM family sekali aku rasa memang sangat sengall tahap DEWA dan tah hapa-hapa...! Padahal tu kira internal technical error tapi customer gak yg tak pasal2 kena turun padang to settle down. Number Agen tu plak pakal je 'lost' kalau tak memang.....dot dot dottt! Tensennnnyerrrrrrrrrrrrr!! Arrghhhhhhhhhhh!!!
Aku bukan tak pernah buat complain ke TM Point (online) tapi macam la diaorang 'dengar dan cuba lihat' pun! Hatta reply E-mail yg at least menunjukkan E-mail tu sekurang2nyer 'telah di baca' pun tak dapat.. so tak de makna nyerrr la susah payah nak karang mail utk complain. Kalau complain kat TM sendiri pun diaorang tak layan so apa kata tulih je lah kat blog sendiri.. at least leh la share ngan member2 terdekat buat lepas tensenn... iskk iskk iskk.
Moral of the story, pakal je lah TM satu-satunya wired broadband provider kat Mesia ni so boleh la tunjuk taringg.. memang tersangat la HAMPESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!
Terkini :
Dah dapat call agent dan bila tanya agent mati-mati kata dia tak ada submit apa2 cancellation or termination request sedangkan TM Point kater agent yg submit request. Jadi kawan-kawan, soalan cepu emass.. siapakah dalang di dalam TM yg telah dengan PENUH KE'SENGAL'AN cancellkan line streamyx kitaorangg.. ?? jeng jeng jenggg.. Agak -agak kalau suh diaorang siasat diaorang nak siasat takk..? ke takat pass sana pass sini je... bak kata Nabil ~ Lu fikir la sendiri... huh !