Biasiswa Monbukagakusho (MEXT) Teacher’s Training 2016


Biasiswa Monbukagakusho (MEXT) Teacher’s Training 2016 – Tawaran biasiswa tajaan Kerajaan Jepun 2016 (Monbukagakusho : MEXT) untuk Latihan Perguruan dibuka sehingga 5 Feb depan.
Biasiswa Monbukagakusho (MEXT) Teacher's Training 2016

Rakyat Malaysia yang ingin melanjutkan pelajaran dalam Pengajian Jepun dan Latihan Perguruan di Jepun dipelawa memohon Biasiswa Tajaan Kerajaan Jepun (Monbukagakusho: MEXT) yang kini dibuka sehingga 5 Februari.
Kedutaan Jepun dalam satu kenyataan berkata semasa tempoh biasiswa, elaun bulanan anggaran sebanyak 117,000 Yen (RM4,400) akan diberi kepada setiap penerima biasiswa Pengajian Jepun dan 143,000 Yen (RM5,400) kepada penerima biasiswa Latihan Perguruan.



Yuran untuk peperiksaan kemasukan universiti, matrikulasi dan tuisyen di universiti adalah dikecualikan, dan tiket kapal terbang pergi dan balik juga disediakan, menurut kenyataan itu.
Bagi Pengajian Jepun (kursus non-degree setahun bermula Oktober 2016), antara syarat-syarat yang perlu diikuti untuk memohon biasiswa itu adalah pemohon mestilah siswazah tahun 2 atau 3 (bukan pelajar tahun akhir) yang major dalam Bahasa atau Kebudayaan Jepun di mana-mana universiti selain universiti di Jepun.
Permohonan online dibuka mulai 18 Januari 2016 sehingga 29 januari 2016 di Portal JPA http://esilav2.jpa.gov.my.

“Permohonan mesti sampai di kedutaan Jepun di Malaysia sebelum pukul 4 petang pada 5 Feb. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi 03-21772600 (ext 157/146) atau layari http://www.my.emb-japan.go.jp/English/JIS/education/scholarship/scholarship.htm
“Bagi Latihan Perguruan (kursus non-degree satu setengah tahun bermula Oktober 2016), pemohon mestilah siswazah universiti atau maktab perguruan yang telah bekerja sebagai guru di sekolah rendah atau menengah atau staf akademik di maktab perguruan dengan sekurang-kurangnya lima tahun pengalaman bekerja,” menurut kenyataan itu.
Permohonan pula harus dibuat kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh melayari http://www.jpa.gov.my atau hubungi Unit Pengurusan Penawaran Dalam Perkhidmatan di 03-8885-3546 atau melalui alamat email ldp@jpa.gov.my.



Kedutaan Jepun akan menghubungi pemohon yang memenuhi syarat sahaja (melalui emel dan surat) untuk menghadiri temuduga yang dijangka berlangsung pada akhir Februari atau awal Mac depan, tambah kenyataan itu.
Rujukan:


2 sweet comments:

Unknown said...

Hello Blogger!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

marni said...

Salam..puan,bagaimana saya nak lulus untuk pemilihan jpa dan kedutaan untuk mext scholarship teachers training ni..dah 3 tahun minta tak pernah berjaya..terima kasih..