Assalamualaikum...

Hari ni masuk hari ke-4 tragedi gempa bumi dan tsunami melanda Jepun.
Kelmarin aku berjaya menghubungi rakan satu Universiti dulu, Kumi bertanyakan khabar mereka dan keluarganya yang tinggal di Osaka. Alhamdulillah mereka semuanya selamat dan tidak menerima impak besar dari tragedi tersebut. Lega aku mendengarnya. Rakan ku itu kini sedang pregnant 5 bulan. Pada waktu itu dia memberitahu angka kematian yang di laporkan oleh pihak berkuasa tempatan sudah pun mencecah 1,400 orang.  Kebetulan Kumi pun baru je balik dari kursus di Sendai. Bersyukur dia kerana ketika tragedi berlaku dia sudah pun berada jauh dari situ. Namun dia sendiri bimbang jika ada di antara angka 1,400 orang itu adalah rakan-rakan yang di kenalinya dan aku sungguh memahami perasaan itu..!


Apapun aku sendiri pun masih tercari-cari apa sahaja berita perkembangan tragedi itu. Memang sungguh menyayat hati melihat gambar dan video liputan tentang tragedi tersebut. Betapa teknologi setinggi mana pun, apabila yang Esa berfirman 'Kun faya kun', maka semuanya boleh berlaku sekelip mata sahaja.

Apapun aku nak share kan link-link menarik dari blogger lain yang aku ada go thru :-

Tsunami Before & After :

WarungKampung by Sendai student

Tsunami akal & Budi by Saifulislam :

Luahan hati pelajar Jepun kita by Beautiful Nara :

Pray for Japan by JoeGrimJow

Apapun sama-sama kita doakan yang terbaik untuk rakan & rakyat di negara matahari terbit tersebut.
Semoga kita mampu mengambil ikhtibar dan  mencontohi semangat mereka di saat getir menghadapi dan  menangani malapetaka hebat ini.

1 sweet comments:

Anonymous said...

bersyukurlah kita selamat kt sini...semoga kita amik ikhtibar dan insaf dgn kejadian ini...x mustahil apa2 pun buleh terjadi dgn kehendak-Nya