Salam..

Hari ni tengok berita pasal perkembangan pelajar-pelajar Malaysia di Mesir
mula terancam dengan kejadian rusuhan yang berlaku di sana. 


Ibu bapa yang gelisah dan tak kurang juga yang marah dengan nasib anak-anak mereka especially pelajar perempuan. Lebih teruk lagi bila  hubungan internet di katakan tergendala, ATM machine mula tidak berfungsi, kedai-kedai yang mula tutup operasi, bekalan makanan yang semakin berkurangan di tambah pula kejadian banduan yang terlepas dari penjara dan mula pecah rumah dan mengancam keselamatan penduduk setempat..!


 Ada juga temuramah student yang berjaya pulang ke tanah air atas tanggungan & usaha sendiri  menceritakan kejadian yang di alaminya pada malam kejadian ketika rusuhann... bunyi tembakan dan letupan BOM..!! Kejadian sebegitu sudah tentu bukan untuk kita rasai especially yang di besarkan di bumi Malaysia yang merdeka dan aman lagi sejahtera nih..! Oh  tidakkk...!!


Apapun... nak tau lagi berita2 mutakhir dari sumber blogger dan bukan media arus perdana boleh layari 


Antara isi kandungan blog yang di sarankan utk di sebarkan oleh ArifShah,

Salam Ariff, saya Nadia, a student in Egypt.
Ariff, kini saya berada di Malaysia kerana pulang untuk winter break, but when I got home, the condition in Egypt somehow got worse about the Hosni Mubarak thingy. Ramai yang sangka keadaan kat sana adalah okay, mengikut kata Jabatan Penuntut Kaherah Mesir dan Kedutaan Malaysia di sana, but there are parts that they don’t know:
Di tempat saya Mansoura, people got killed on the streets, houses are getting robbed and they are aiming to attack Malaysian students. There are about 6000 prisoners on the streets! Airport dibakar dan anggota polis tidak lagi menjalankan tugas mereka.
Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam.
Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita
Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia, sila hubungi Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923

Atau melalui:

Twitter: DyyaDizarch
Blog: Nadia-ism
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com
Please let all Malaysians know about this. I will do the same but I need your help too especially to all the bloggers out there. May Allah save our citizens there.
- Nadia

Apapun semoga pelajar-pelajar kita di sana selamat dan di lindungi oleh yang Esa. 
Semoga kerajaan segera dapat jalan terbaik utk menangani keadaan sekarang ni walaupun bukan mudah dan 'pindahkan' 11 000 rakyat/pelajar kita di sana..! 
Apapun, negara aman jangan sampai rakyat terkorban di negara orangg..!

3 sweet comments:

Aleyn said...

Banyak2 negara..kenapa negara Islam gak yg buat hal?...depa ni x beriman ka???...x reti erti kesabaran dan musyawarah ka?...

Patutlah Al-Quran itu diturunkan di Mesir...sbb rakyatnyer keras hati...wallahualam..

'Komen geram aku'...

*∽ IZAN ∽* said...

Re Aleyn:
Ha ha ha..! anggaplah ni baru balasan dunia kepada pemerintah Mesir yg bersekongkol dengan Israel masa misi menghantar bantuan kemanusiaan ke Palestin dulu..? walaupun rakyat ada yg jadi mangsa... cepat2 la mubarak ni di gulingkann..huh!

tiefazatie said...

erm..ifa sentiasa abaca blog krisis mesir itu..xde la..sbb ntah...kesiannya mereka di sana...pasti ketakutan nie..

btw my kazen sempat blik nie..tiket sendiri...die buat medic kt sana..alhamdullilah..smpt die balik nie..